Apple: het succes van vernieuwend kopiëren

Apple moet oppassen dat het geen tweede Microsoft wordt.

Door Albert Gast.

In een tijd waarin Apple Samsung voor het gerecht sleept vanwege het schenden van patenten, is het ook goed om af te vragen hoe origineel Apple zelf is. In hoeverre is het succes van Apple gebaseerd op de slogan Think Different? Of is het toch Copy Different?

Het geroemde design van Apple blijkt rechtstreeks ‘geïnspireerd’ te zijn door Dieter Rams, ontwerper voor Braun in de jaren zestig en zeventig. De producten die hij heeft ontworpen blonken uit in hun eenvoud. De eerste iPod lijkt op een transistorradio van Braun en de rekenmachine op de iPhone lijkt een exacte kopie van...Braun.

braun-apple

De hoofdontwerper van Apple, de Brit Jonathan Ive, heeft ook nooit onder stoelen of banken gestoken dat Dieter Rams zijn grote inspiratiebron is. In designkringen wordt Apple daarom ook wel ‘Braun with shine’ genoemd. Maar Rams blijkt niet de enige "inspiratiebron".

Rio Diamond en de iPod

Het bedrijf Diamond Data bracht onder de merknaam Rio in 1998, drie jaar voor de eerste iPod, al mp3-spelers op de markt. Opvallend is dat het bekende bedieningswiel van de eerste iPod uit 2001 ook al op Rio uit 1998 zat.

rio-diamond-ipod

De iPad bestond al in 1994

Op YouTube is er een veel bekeken video van een tablet die door het bedrijf Knight-Ridder in 1994 is ontwikkeld. Apple is voor de iPad blijkbaar ook geïnspireerd geraakt door de visie, de vormgeving en de user interface van deze tablet (die zelfs met Flash werkt). Velen roepen vol ironie dat Knight-Ridder dan maar met terugwerkende kracht door Apple aangeklaagd moet worden over de inbreuk op haar patenten.

Innovatiesucces

Het innovatiesucces van Apple lijkt dus gebaseerd te zijn op zowel Copy Different als Think Different. Maar Apple is er altijd in de marketing zeer goed in geslaagd om zich als de originele denker neer te zetten. En het Think Different-aspect lijkt meer in het leven geroepen te zijn om bestaande techniek met vernieuwende businessmodellen (zoals iTunes en apps) op de markt te brengen. Dat is al moeilijk genoeg en daarom mogen we met respect naar Apple kijken.

Wel zou Apple mijns inziens een toontje lager mogen zingen in haar rechtszaken over het schijnbare kopieergedrag van haar concurrenten. Apple moet oppassen dat het niet de sympathie van het grote publiek verliest en een tweede Microsoft wordt.

Albert Gast is design management director bij Anthem Worldwide, een wereldwijd designnetwerk, en adviseert bedrijven op het gebied van designstrategie.

Lees meer over:
Tip de redactie