Is ondernemerssucces nu wel of niet voorspelbaar? De afgelopen jaren heb ik een absolute fascinatie ontwikkeld voor de redenen achter succes.

Door Arko van Brakel

En op het eerste gezicht lijkt succes niet eens zo moeilijk te realiseren. Zo zijn er drie succesfactoren aanwijsbaar die praktisch alle zeer succesvolle ondernemers met elkaar delen. En die zijn bepaald niet verrassend.

De eerste is natuurlijk een heldere B-HAG (= “Big Hairy Audacious Goal”), het best te omschrijven als “droomdoel” of “stip op de horizon”. De tweede factor is charismatisch leiderschap. Een leider moet zo’n droomdoel immers niet alleen kunnen bedenken, maar ook nog eens inspirerend kunnen overbrengen!

Factor nummer drie is de menselijke factor. Alle topbedrijven hebben een top-team in huis. Top-leiders verzamelen namelijk de beste mensen om zich heen. Bij voorkeur zelfs mensen die beter zijn dan zij zelf zijn...

Doel

Bij de meeste managers en ondernemers die ik spreek, ontbreekt het aan de eerste en vaak ook aan de derde succesfactor, waardoor factor 2 vanzelf ook niet uit de verf komt. Slechts zo’n elf procent heeft bijvoorbeeld zijn doel scherp voor ogen, waardoor factor twee, leiderschap, al bijna kansloos is.

Ook factor drie ontbreekt dan, want om écht succesvol te zijn en om de allerbeste mensen aan te durven nemen die er zijn, heb je een droom nodig die jezelf én je ego overstijgt.

Als dagvoorzitter bij de uitreiking van de Ondernemersprijs Amsterdam afgelopen dinsdag, kreeg ik de kans de drie finalisten wat beter te leren kennen. Zonder uitzondering scoorden ze hoog op leiderschap en doelgerichtheid.

Overtuigen

Maar wat echt opviel was de verwevenheid van de ondernemers met hun team. Vooral de visionaire winnaar Ralph Cohen, van ICE Mobile, (“Wij wisten 10 jaar geleden al dat het mobieltje de belangrijkste internet device zou worden!”) wist het Amsterdamse publiek te overtuigen door het succes op bijna ontroerende wijze aan zijn team op te dragen.

De passie spatte er van af. Mooi.

Tesla

Een ander bedrijf waar de gepassioneerde visie werkelijk vanaf spat, is Tesla, het merk dat supersnelle elektrische auto’s produceert in Silicon Valley. Hoe zit het me de succesfactoren van Tesla?

Nou, het droomdoel staat als een huis: Tesla wil niet alleen de beste elektrische auto maken, maar wil simpelweg de beste auto maken. Punt. Elon Musk is bovendien een zeer charismatisch leider die niet de minste mensen meekrijgt in zijn droom.

Ik wed dat hij keihard werkt, maar dat het nooit zo voelt. Van deze vent krijg je dus energie. Daardoor is hij in staat succesfactor drie in de praktijk te brengen: de ex-topontwerper van een legendarisch automerk als Lotus aan Tesla te verbinden...

Succes

Ik durf te wedden dat Tesla een succes wordt. Ik kan in elk geval niet wachten op de Tesla S. Met een redelijk groen geweten genieten van een revolutionaire, bloedsnelle, grote, prachtige auto die alles belooft te doen wat de beste auto’s doen, alleen dan elektrisch.

Tesla maakt een elektrische auto die je koopt omdat hij cool is. Het bedrijf biedt dan ook een droomoplossing. Althans voor mij.

Tot nu toe verliest mijn wel degelijk krachtig kloppende “groene hart” het namelijk steeds van mijn passie voor auto’s. Ik ga best vaak met de trein, maar of ik daarmee nou de ijskap red weet ik niet. En echt gepassioneerd word ik er ook niet van. Ik baal dan ook stevig dat ik fysiek (ik ben twee meter lang ) niet in de waanzinnige elektrische Tesla roadstar pas.

Innovaties moeten ons vooruit helpen. Tesla begrijpt dit. Maak groen cool en we redden, volop genietend, de wereld. Wat zou het mooi zijn als we dat succes alvast zouden kunnen voorspellen!

Arko van Brakel (1968) is inspirator, ondernemer, spreker, trainer, auteur ('Iedereen Ondernemer'), internet- en online-marketingspecialist. Zijn doel is van Nederland het meest ondernemende land te maken, omdat ondernemerschap het antwoord is op bijna alle uitdagingen die ons land heeft. Volg hem ook op Twitter/Arkovb.