Een derde van de beroepsbevolking is digitaal dakloos. En dat is nergens voor nodig.

Door Carlijn Postma

Voorafgaand aan een workshop of presentatie googel ik deelnemers vaak even. Altijd leuk om mensen en plein public te confronteren met leuke foto’s, interessante weetjes, documenten van voormalige werkgevers of onbenulligheden geplaatst door mensen met dezelfde naam.

Uiteraard houd ik me dan van de domme. Ik ben slechts een toevallige googelaar die de persoon in kwestie niet kent. Hoe moet ik nu weten dat zij niet degene is die in bikini op Facebook staat of allerlei onzin op Twitter zet?

Excuses

Gemiddeld is een derde van de deelnemers zich niet bewust van zijn of haar online imago. Dat zijn de digitale daklozen: mensen zonder eigen plek op internet. De digitale dakloze verschuilt zich nog wel eens achter het excuus dat hij zich niet hoeft te profileren, want hij heeft al een baan. En als mensen hem willen bereiken, dan kunnen ze toch gewoon bellen?

Ja, maar wat als je ineens werkloos raakt? En bovendien, jij mag je niet jezelf dan niet online profileren, je collega’s, klanten en andere relaties doen dat wel. Voor hen doet jouw online imago er wel toe.

Veel mensen vinden het bijvoorbeeld prettig als de persoon die op Marktplaats iets aanbiedt, bijvoorbeeld te vinden is op LinkedIn. Dat schept vertrouwen: zo iemand heeft niets te verbergen.

Me-marketing


Sociale media bieden alle kansen om van je digitale dakloosheid af te komen. Dan ben je op z’n minst te vinden bent op het net. Een volgende stap is ervoor te zorgen dat je online profiel overeenkomt met wie jij bent en wat jij doet. Een Linkedin-profiel doet al wonderen.

Maar als je het goed wilt aanpakken, denk dan eens na over wat jouw expertise is. Vaak is dat iets waar je met passie over kunt vertellen. Die kennis en visie deel je dan via LinkedIn, Facebook of Twitter.

Je kunt nog een stapje verder gaan door te bloggen of een videoblog op YouTube te beginnen. Kijk maar eens hoe de 17-jarige Nikki de Jager dat heeft gedaan. Per ‘uitzending’ heeft ze gemiddeld 45.000 kijkers!

Een perfect voorbeeld van me-marketing. Zo ben je in no time van je status als digitale dakloze verlost. En dan hoop ik volgend jaar te kunnen melden dat de digitale dakloosheid onder de beroepsbevolking is gedaald.


Carlijn Postma is auteur en communicatieadviseur. Haar boek ‘ik.nl’ verscheen eerder dit jaar bij uitgeverij Haystack. Volg Carlijn op twitter.com/carlijnpostma.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!