Geluidsstress is dodelijk: jaarlijks 700 sterfgevallen. Lawaai is een serieus probleem voor bewoners, bedrijven en overheden.

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

Bij de containerterminal van bierbrouwer Heineken in Alphen aan den Rijn is er steeds meer verzet van omwonenden die klagen over geluidsoverlast. Het stille asfalt moet nog stiller worden met nieuwe banden voor vrachtwagens.

De Utrechtse club Poema moest sluiten vanwege geluidsoverlast. Een Amsterdamse wethouder nam het op voor de aanpak van het herrie van terrassen. Lawaai is ‘hot’.

De eerste reacties bij klachten over geluidshinder zijn vaak : ‘dan had je daar maar niet moeten gaan wonen’. Maar, nu meer dan 80 procent van Nederlanders in een overvol stedelijk gebied wonen en werken, zijn de reacties meer genuanceerd.

Zwerflawaai

Het afgelopen jaar dook het woord zwerflawaai op in weblogs. Ook ik dacht even last te hebben van zwerflawaai. Wij worden 2 tot 3 keer per nacht wakker van onverwacht lawaai. De absolute nummer een zijn de brandweerwagens.

Nummer twee zijn de verouderde Oost-Europese goederenwagons die NS voor railvervoer gebruikt. Nummer drie is het bevoorradend verkeer voor bouwplaatsen en horeca, dat achteruit rijdt voor onze deur, met dat venijnige piepje.

Mijn vage klachten kregen eindelijk een naam, een patiëntenvereniging en een plek om erover te praten. Maar, ons lawaai bleek niet onder de definitie van zwerflawaai te vallen. Het moest gaan om gedragingen van passanten op straat en op het water: schreeuwen, muziek en amok maken.

Ons lawaai hoort bij het verkeer of is geen zwerflawaai omdat de veroorzaker niet anoniem is en de plek bekend is. Was ik even blij dat kwaal een naam kreeg, maar nu vielen onze symptomen niet onder de kwaal. Geen naam, geen patiëntenvereniging en geen plek om erover te praten. Geluid, en dan vooral geluidshinder, knaagt aan je.

Geluidsstress

‘Geluidsstress is dodelijk: jaarlijks 700 sterfgevallen’, stond er in juni op de voorpagina van een landelijk dagblad. Deze cijfers komen van de onderzoeksraad van de Europese Unie. Een op de vier Nederlanders stoort zich regelmatig aan de buren of langs denderend verkeer.

Structureel ergeren 700.000 Nederlanders zich aan de overlast en ruim de helft daarvan slaapt niet of nauwelijks meer.

Lawaai is slecht voor de volksgezondheid. Het leidt tot slaapstoornissen, chronische vermoeidheid, verhoogde bloeddruk, hartritmestoringen, slecht functionerende hart- en bloedvaten, misselijkheid, duizeligheid en hoofdpijn.

Het Nationaal Kompas Volksgezondheid maakt de inschatting dat rond de 270.000 Nederlands er last van hebben. Geluidsstress is een serieus probleem.

Stil zijn voor de buren

Meer, en vaak terechte, aandacht in de media voor geluidshinder leidt ongetwijfeld tot meer klachten. De ‘heb-ik-ook-ers’ zullen zich snel melden. Bij nieuwe bestemmingsplannen en vergunningsaanvragen komen er meer bezwaren.

Wij, bedrijven, overheden en consumenten zullen het allemaal wat stiller moeten doen. Dat vraagt, behalve om fatsoen en respect, om nieuwe, stiller technologie, stille processen en betere geluidsisolatie. Geluidshinder is een groeimarkt.

Het meten van geluid, ontwikkelen van geluidscontouren bij bestemmingsplannen, geluidsisolatie, geluidsarme technieken en, als niets meer helpt, oordoppen op maat voor een goede nachtrust.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter.