Onze banken kunnen twee keer zo consument vriendelijk zijn tegen de helft van de kosten. En waar zouden ze beter kunnen beginnen dan met het bestuderen van porno?

Door Hans Eysink Smeets

Minder kosten en meer klantgerichtheid zou goed nieuws zijn voor ons allemaal, als bedrijf, als consument en als belastingbetaler. Dat zou makkelijk kunnen, als onze bankiers tenminste eindelijk eens over de grenzen van hun eigen sector zouden kijken.

Porno was altijd al de pionier als het ging om innovatief gebruik van nieuwe media. Laurensz Janszoon Coster had de boekdrukkunst nog niet uitgevonden, of -hup- een slimme ondernemer bracht een week later het eerste pikante boekje op de markt.

Informatie

Porn handelt uitsluitend in informatie, net als banken, muziek, kranten of boeken. Dat alle informatie-handelaren digitaal gaan, is inmiddels standaard. Dat de brick & mortar porn-winkeltjes verdwijnen, ook. Alle old-school retail modellen gaan ondersteboven.

Neem bijvoorbeeld centrale massa-productie: iedereen met een videocamera en blote billen bij de hand kan een pikant filmpje maken, en 5 minuten later wereldwijd vermarkten. Idem muziek, idem nieuws, idem financiële producten. En het sluipt eigenlijk alle sectoren binnen.

iBank

Dat je al die nieuwe regeltjes en gewoontes voor informatie-handelaren ook één-op-één op bankieren kan toepassen, is dus niet verwonderlijk. Zo zou de zeer ervaren informatie-handelaar Apple wel eens iBank kunnen maken. En zo Financial Apps in de AppStore aanbieden.

Zoals een P2P 'Lenen App', die mensen bij elkaar brengt, waarvan de één wat geld over, en de ander wat geld nodig heeft. Via een veiling bepalen ze de rente en om het risico uit te smeren, hakt die P2P Lenen App het bedrag ook nog eens in kleine stukjes op, en verspreid het over vele mensen.

Zónder de veel te dure middle-man, die een bank tenslotte is. Zo zou ook iedereen met een vertrouwd merk de financiële wereld in kunnen stappen. Albert Heijn, Jumbo, of Gamma? NS, KPN, Shell of Consumentenbond?

Revolutie

Kijk, en zo kunnen we allemaal in het bedrijfsleven, maar vooral ook onze bankiers van porn, muziek, of Apple leren hoe de wetten van de nieuwe informatie-retailrevolutie in elkaar zitten.

Dus als u thuis komt vanavond,en uw partner vraagt wat u vandaag gedaan heeft, dan kan u, net als onze bankier, nu trots en eerlijk antwoorden: “...op porn-sites gesurft, schat…”

Uw partner zal dan bewonderend stamelen: “O, schat gewéldig hoe hard jij werkt om de toekomst van je baan, ons gezin, je bedrijf, de banken en de wereld-economie te verbeteren.”

Hans Eysink Smeets is wereldwijd opererend retail-strateeg en schrijver van het recent verschenen boek 'Porn voor Bankiers' over de impact van de informatierevolutie op banken en iedere andere sector die vooral in informatie handelt." (Engelse versie: 'Porn for Bankers')