De startup-cultuur in Nederland is behoorlijk treurig. Dat begint al bij de manier van investeren.

Door Ben van der Burg

Ik ben dit jaar met een paar anderen een startup begonnen: Repudo. Het is een mobiele applicatie, waarmee je digitale objecten in de echte wereld kan oppakken en neerleggen.

Leuk, prima, mooi initiatief, succes ermee. Ik wil het echter niet over mijn start up hebben; ik wil het hebben over de startup-cultuur in ons land.

Die cultuur is Nederland namelijk behoorlijk treurig. De 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'-mentaliteit zit diep in onze wortels verankerd. De enige manier om de onmogelijke uitdagingen van deze tijd te overwinnen is: trial and error, dat snel herhalen en heel veel van de errors leren.

Wat de ‘how to do’-zakenboeken ook mogen beweren, een recept voor succes is er niet. De omstandigheden veranderen te snel en de omgeving is te complex om een abc’tje voor te schotelen.

To the valley

De treurnis van ons startup-klimaat begint al bij de manier van investeren. Een beroemde Amerikaanse investeerder vertelde ons letterlijk: "Move your ass to Silicon Valley, I will not invest in European companies". Omdat Europese bedrijven niet succesvol zijn.

Gelukkig vonden wij een investeerder die wel gelooft in een Nederlandse startup. In de VS omarmen ze nieuwe initiatieven, hier overheerst scepsis.

Maak elkaar groter

Een mooi voorbeeld overkwam toen schrijver Jeroen van Bergeijk zijn nieuwe boek wilde promoten met onze tool. Het persbericht van de schrijver werd gewillig door alle media overgenomen.

Lachwekkend is het dat de wakkerste krant het bericht dan overneemt maar angstvallig de naam vermijdt. 'Een applicatie' maakten ze ervan. Waarom? De schrijver moet concreet schrijven, het kost geen moeite, en de lezer help je door de naam te noemen.

Het is toch juist mooi als je elkaar helpt, elkaar groot maakt. Het straalt toch op ons allen af als wij een land zijn waar mooie bedrijven starten? Laten we met elkaar afspreken dat we niet meer kleinzielig gedrag vertonen. Dank.

Ben van der Burg is commercieel directeur van Triple IT en mede-eigenaar van Repudo. Volg hem niet op @ikbenechtben, want zijn tweets stellen weinig voor.