Reinout te Brake, CEO van online games marketingbedrijf iQU (voorheen MMO Traffic), doet verslag van zijn zoektocht naar groeikapitaal. In de vierde aflevering: Laat je niet opjagen. 

Oorspronkelijk zou dit de laatste column zijn in een serie van vier met als klap op de vuurpijl de naam van onze nieuwe investeerder, het bedrag van de investering en waarop we onze keuze gebaseerd hadden. Zover zijn we echter nog niet. Hieronder een uitleg waarom.

Bij het bepalen van onze kapitaalvraag hebben we vastgesteld wat de hoogte van de investering moest zijn, tegen welke voorwaarden en wanneer we het geld ongeveer nodig zouden hebben in verband met de plannen van onze organisatie.

Ook hebben we een lijstje samengesteld met ‘favoriete’ investeerders, die we er graag bij zouden hebben.

Nieuwe partijen

Dat is nu precies de reden dat we even pas op de plaats maken. In eerste instantie reageerde dertig procent van partijen op ons lijstje, nu melden zich nieuwe partijen. Niet alleen om geld te schieten, maar ook voor zakelijke deals.

We willen de nieuw gegadigden in elk geval spreken om hun propositie te horen en inzicht te krijgen in hun plannen met ons. Het kan zelfs zo zijn dat investeerders op dit moment niet de juiste partij zijn, omdat ze alleen maar in bedrijven investeren met bedragen boven x miljoen.

Zulke kapitaalverstrekkers kunnen altijd instappen in een eventuele series B, daar kun je dan nu alvast over spreken. Dan worden er eventueel al een aantal mijlpalen bepaald, die fungeren als ijkpunten voor de volgende investeringsronde.

Herpositionering

Daarbij komt nog dat we de afgelopen maanden druk zijn geweest in het proces van herpositionering, inclusief een uitgebreider dienstenportfolio en een nieuwe naam; iQU. Er is beslist niet over een nacht ijs gegaan, wat betekent dat er een behoorlijke druk lag op de organisatie om op17 augustus tijdens Gamescom ons nieuwe gezicht aan de buitenwereld te tonen.

Om onszelf niet te overstrekken, hebben we besloten een tussentijdse investeringsronde te doen met de huidige investeerders tegen een hogere waardering. Daarmee hebben we tijd gekocht en impliciet ook ons vertrouwen in iQU kenbaar gemaakt – ons geld moet immers ook renderen.

Het geeft ons de ruimte om aan de structuur te werken en weloverwogen onze keuze te maken voor een kapitaalverstrekker.

Lees ook deel 1deel 2 en deel 3.

Reinout te Brake is CEO en oprichter van iQU (voorheen MMO Traffic), een internationaal opererend marketingbedrijf voor de online gamesector.