Financiële dienstverleners hebben het de laatste jaren in Nederland niet makkelijk gehad. Qua financiele resultaten, maar zeker ook op het gebied van reputatie.

Door Ruud Dekker

Er is een algemeen besef dat een goede reputatie noodzakelijk is om in de toekomst nog te bestaan. Dat geldt voor de branche als geheel , maar natuurlijk ook voor alle bedrijven afzonderlijk.

Interessant is om te zien dat de verschillende ondernemingen totaal anders lijken te denken over de manieren om het vertrouwen weer te herstellen. Aan de Nederlandse Vereniging van Banken en het Verbond van Verzekeraars de onmogelijke taak al die kikkers in de kar te houden.

De individuele banken en verzekeraars verschillen niet van mening dat het eigen huis veel meer ingericht moeten worden op basis van de klant, zoals ruimere openingstijden, duidelijke voorwaarden en een grotere financieringsbereidheid.

Dit geldt natuurlijk zowel voor de zakelijke als de particuliere klant. Ideeen genoeg, maar natuurlijk gaat het er ook hier om of de pudding te eten is.

Verschillen

Zeer opmerkelijk is dat banken, maar zeker verzekeraars enorm verschillen in de manier waarop zij de verbeterde klantbenadering communiceren. Niemand zit te wachten op mooie verhalen over wat er de komende tijd allemaal nog gaat verbeteren.

Eerst zien dan geloven is de terechte reactie van de consument. Daarvoor is er teveel gebeurd de afgelopen jaren. Echt opmerkelijk, en in mijn ogen onbegrijpelijk, is dat er een stroming is die ook feitelijke, bewezen, verbeteringen nog maar even onder de pet houdt.

De uitreiking van de Gouden Schilden is door For All Finance For All Finance, specialist op het gebied van marketing en communicatie binnen de financiele dienstverlening, en uitgever Kluwer opgezet om juist die goede initiatieven een plekje in de schijnwerpers te geven.

Niet als zoveelste prijzenfestival, maar om te laten zien dat er ook mooie dingen gebeuren en tegelijk anderen te inspireren.

Stil zitten

Dat levert al een aantal jaren enthousiaste deelnemers op, maar ook elk jaar een paar partijen die al die initiatieven liever niet in de schijnwerpers zien staan. Niet omdat ze tegen de verkiezing op zichzelf zijn, maar omdat als je geschoren wordt je maar beter stil kan blijven zitten.

Ik heb mij zelfs laten vertellen dat er serieus overwogen wordt door verzekeraars om maar even een paar jaar collectief de luwte op te zoeken.

Schokkend vind ik. Toen het scheermes de enige manier was om geschoren te worden was stilzitten ongetwijfeld de beste optie, maar ontwikkelingen volgen zich in rap tempo op. Stilzitten is helemaal niet nodig om zonder verwondingen je ware gezicht aan het publiek te tonen.

Volg al het nieuws rond de Gouden Schilden op de special

Ruud Dekker is directeur marketing van For All Finance, een van de initiatiefnemers van de Gouden Schilden.