Don’t ask, don’t tell?

Op de bres voor homorechten tijdens Gay Pride. Is dat nog wel nodig op de werkvloer? Ik ben homo… geen vuiltje aan de lucht toch?

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

Gelijke rechten, homohuwelijk en die vrolijke botenparade het komende weekend in Amsterdam met veel uitgelaten, en uitgeklede, mannen en vrouwen. De botenparade is uitgegroeid tot een gezellig uitje voor veel ‘nette’ gezinnetjes uit de provincie.

Toch moet ik elk jaar weer aan collega’s uitleggen waarom die Gay Pride nog steeds nodig is. Ik kan dan beginnen over anti-homogeweld, doodstraffen in islamitische landen en het neerslaan van de Gay Pride-parade in Rusland…. Maar, hoe zit het eigenlijk op de werkvloer?

Defensie

Dit jaar vaart voor het eerst een boot van Defensie mee. Voormalig staatsecretaris de Vries verbood in 2008 nog militairen om in uniform mee te doen. Dat was in schril contrast met staatsecretaris Van der Knaap die het jaar daarvoor met de legertop meeliep tijdens Roze Zaterdag in Bergen op Zoom.

Dat was wereldnieuws. Wat was ik toen trots op mijn toenmalige baas Van der Knaap en teleurgesteld in De Vries. Dit jaar is het geweldig dat de militairen officieel, en in uniform, meevaren.

Diversiteit

Gay Pride is één groot feest van diversiteit, zichtbaarheid, respect, saamhorigheid en heel veel trots. Dat is een prima kans om je medewerkers een hart onder de riem te steken.

Dat laten de politie, ING bank, Adecco, de Brandweer, De Nederlandsche Bank, Waternet, de Nederlandse Spoorwegen en de Gemeente Amsterdam zien. Zij varen dit jaar mee op de Amsterdamse grachten. Dat zijn bazen om trots op te zijn.

Company Pride

Bedrijven als ABN Amro, PostNL, Philips, UWV, Cisco, Shell en IBM werken samen in het Company Pride Platform.

Hun doel is de emancipatie van lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender (LGBT) werknemers te stimuleren op de werkvloer, en hun zichtbaarheid te vergroten. DepPolitie heeft actieve homo-netwerken en werft actief, en met succes, via de homomedia

Veilig

IBM adverteert op de radio met spotjes over de kracht van diversiteit. In een organisatie waarin iedereen zichzelf mag zijn, voelen medewerkers zich veilig, meer betrokken en werken harder.IBM heeft het over ‘the cost of thinking twice’ als dat niet het geval is. Werk en privé zijn niet zo gescheiden als je denkt…

IBM directeur Harry van Doremalen zegt erover “Er moet toegewerkt worden naar een cultuur van total inclusion, waarbij elke medewerker zich bewust is van de bestaande verschillen en die ook respecteert.”

Diversiteit werkt

Hoe diverser de personele samenstelling, hoe meer de organisatie voeling houdt met de wensen van klanten in de steeds diverser worden, globale, maatschappij. Organisaties met een op diversiteit gericht personeelsbeleid zijn innovatiever en ze weten beter de weg naar de beste en meest gemotiveerde nieuwe medewerkers te vinden. En niet in de laatste plaats pakken ze de vele roze euro’s van homoconsumenten.

De jaarlijkse botenparade is stof tot nadenken. Wat doet jouw organisatie eigenlijk? Of mis je ook de kansen? Don’t ask, don’t tell!

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com.

Tip de redactie