Nederlandse retailers zijn struisvogels

Nederlandse retailers lopen ver achter op Amerikaanse collega's. Het is tijd voor de digitale serviceverlener. 

Volgens een recent onderzoek neemt liefst driekwart van de Nederlandse retailers geen actieve maatregelen om in te spelen op het toenemende gebruik van mobiele shopping-applicaties. Er wordt zelfs negatief gereageerd als
consumenten de smartphone in de winkel gebruiken in de winkel om prijzen te vergelijken!

Supermarktketen Hoogvliet schijnt onder de supermarktketens het meest actief te zijn op sociale media met maar liefst 400 Facebook-fans en 700 connecties op Hyves. Ik geloof dat ik alleen al meer digitale ‘vrienden’ heb. In Nederland lijkt het wel of alleen Albert Heijn als supermarkt écht digitaal aanwezig is en een visie heeft. Dit terwijl alle anderen lijken te wachten of stil te staan. Albert Heijn is weer eens eenoog in het land der blinden.

Hoe komt dat in Nederland de retailers hun kop in het zand steken? En dat terwijl wij één van de meest 'connected' landen ter wereld zijn, met bijna de hoogste dichtheid aan smartphones ter wereld. Volgens een onderzoek van Forrester Research blijkt dat in de VS maar liefst 91 procent van de retailers een mobiele aanwezigheid of strategie heeft. De marktgroei voor online retail zal volgens datzelfde onderzoek minimaal tien procent per jaar gaan groeien.

Van vakkenvullers naar digitale serviceverleners

De Nederlandse retailers zitten blijkbaar nog vast in hun eigen paradigma van vakkenvullers en distributeurs die hun spullen op een zo’n efficiënt mogelijke wijze tegen de best mogelijke marge verkopen in een winkel van steen.

De preoccupatie met de tienden van procenten achter de komma, leidt blijkbaar tot een tunnelvisie die geen zicht biedt op de 'connected' wereld. Terwijl daar toch een wezenlijke groeimarkt ligt. Daar zouden onze kruideniers toch op af moeten komen en zich ook moeten positioneren als digitale serviceverleners.

De consumenten zelf lopen voor op de beleidsmakers. Kortom: misschien is het tijd voor de Nederlandse consument om zich via Facebook te verzamelen op het ‘Supermarktplein’ om een Glasnost te bewerkstelligen.

Lees meer over:
Tip de redactie