Bewondering, verzorging en sex

Nee, deze column gaat niet over sex, maar over de kracht van het juiste woord en de goede slogan op de juiste plaats en het goede moment. Mensen lezen slecht, onthouden nog minder en worden uiterst moeizaam echt beïnvloed.

Door Rob Wagenaar

Wilt u een boodschap krachtig overbrengen, vergeet dan het lange verhaal en de genuanceerde volzinnen. 3 mooie woorden of een krachtige slogan: dat blijft hangen !
Ik lees nog steeds 2 papieren kranten per dag en een handvol magazines.

Daarnaast volg ik natuurlijk nieuwssites, dat spreekt……. Een ouderwets patroon, dat lezen van kranten, maar wel een relaxte activiteit, ook al moet je op zaterdag de week weer bij elkaar lezen. Ik ben een scanner, zoals zo velen denk ik: je leest hap snap, koppensnellend.

Essentie

Af en toe wordt een artikel gelezen, maar ook dan vaak in onderdeeltjes: de start, een middenstuk en het eind. Gelukkig zijn er journalistieke gewoontes en ken je opbouw van het gemiddelde artikel. Wat blijft hangen zijn vaak pakkende zinnen, korte en krachtige samenvattingen, de essentie van de boodschap in een paar nieuwe korte fraseringen.

Een voorbeeld is de kop van deze column: ergens heb ik opgepakt dat veel vrouwen klagen over hun man: hij geeft te weinig aandacht en is te zeer met zichzelf bezig. Een dokter zegt dan: ja het is bekend, veel mannen willen maar 3 dingen van hun vrouw: bewondering, verzorging en sex.

Het is mij niet gelukt vervolgens niet zelf bezig te zijn met deze typering en die te delen met mijn vrouw: het zal toch niet dat ik ook…. ?

Beeld

Kortom de boodschap kwam geweldig door. In mijn werk als organisatieadviseur werk ik vaak met taal en communicatie en het succesvol overbrengen van een visie, een strategie, een beeld is cruciaal. Grote projecten hebben daarom ook een naam waarin de essentie van wat gerealiseerd moet worden is samengevat. Ook de overheid is er gek op, de belangrijke nota’s hebben mooie slogans.

Eentje die me altijd bijbleef: “Een ieder kent de laan die derwaarts gaat” over de organisatie van de overheid en geschreven door Tjeenk Willink, de huidige vicevoorzitter van de Raad van State. Het is niet eenvoudig om de juiste woorden te vinden, vooral omdat het moet gaan om de echte essentie van wat je wilt overbrengen.

Focus

Een Amerikaanse professor leerde me eens over ”The Main Thing”: elke strategie moet zijn samen te vatten in slechts een paar woorden: dat focust en bindt. En leidt uiteindelijke veel efficiënter tot de gewenste realisatie.

En: “the main thing of the main thing is to keep the main thing the main thing”. Wel even luid uitspreken met een knauwend Amerikaans accent!

Bindend

Een prachtig voorbeeld van het kort en krachtig brengen van een bindende boodschap kreeg ik gisteren tijdens een conferentie van een professor in de ethiek. De Inca’s hadden een succesvol rijk dat geografisch ongelukkig in elkaar stak, zeer lang en erg smal. Communicatie was moeilijk.

Het rijk werd bij elkaar gehouden door waarden, fundamentele waarden. Volgens de spreker waren dat er drie: niet stelen, niet liegen en niet lui zijn. Kijk, zo bouw je een machtige natie; weinig woorden, wel fundamenteel en universeel toepasbaar voor de mensheid.

Ik wens u veel bewondering, verzorging en sex toe!

Rob Wagenaar is organisatieadviseur. E-mail: rob.wagenaar@wagenaarhoes.nl

Tip de redactie