Op een houtje bijten?

Bij onrust op de beurzen en dalende aandelenkoersen slaat bij een aantal beleggers de twijfel toe. Vooral Europese aandelen hebben het zwaar te verduren.

Door Martine Hafkamp | Fintessa Vermogensbeheer, in samenwerking met Belegger.nl

Het Griekse probleem is al zo lang bekend, dat het op zich geen kwestie zou mogen zijn. De financiële markten hebben echter het oplossend vermogen en de daadkracht van Europese bestuurders overschat.

Als iets de afgelopen tijd duidelijk naar voren is gekomen is het wel het onvermogen van de EMU-landen om met de Europese Centrale Bank snel en duidelijk genoeg met een oplossing te komen. Als je wel een muntunie hebt, maar formeel geen financiële unie, dan moet je heldere afspraken maken en, belangrijker nog, die ook navolgen.

Mensen en dus ook beleggers verliezen het vertrouwen in ondermaats, onvoorspelbaar bestuur. Daarom mijden beleggers risico door aandelen van de hand te doen.

Verkopen

Als je in mijn ogen echter iets juist niet moet doen, is het wel nu aandelen verkopen. Er is immers nog steeds economische groei, de wereldhandel floreert en bedrijven staan er in het merendeel van de gevallen goed voor.

Een veilige haven in onzekere tijden vormen altijd consumentengoederen. Deze, en dan in het bijzonder aandelen in voeding, drank en huishoudelijke producten gelden in de beleggingsindustrie als defensieve beleggingen. Saai en niet spectaculair dus. Crisis of niet, de bevolking blijft tenslotte drinken, eten en zich scheren etc.

Zeker in de Westerse wereld, waar maar een klein gedeelte van het huishoudbudget uitmaakt, gaan deze uitgaven gewoon door. Bespaard wordt er eerder op grote uitgaven als auto’s, tv’s, dure kleding en vakanties.

Spreiding

Daar komt bij dat de grootste spelers wereldwijd in deze sector zeer internationaal gespreid zijn. Feitelijk zijn er op de lange termijn geen echte valutaire risico’s. Zo is Nestlé bijvoorbeeld een Zwitsers bedrijf. Het hoofdkantoor staat inderdaad in Zwitserland en het grootste gedeelte van het daar werkzame personeel zal ongetwijfeld de Zwitserse nationaliteit hebben.

Maar Nestlé realiseert niet minder dan 97 procent van zijn resultaten buiten Zwitserland. En daarvan een zeer groot gedeelte in de opkomende markten.

Superieur

Defensief of niet, op de lange termijn zijn aandelen uit deze sector superieur aan alle andere aandelen, met uitzondering misschien van een enkele hoogvlieger als Apple (en vroeger Microsof). Het enige probleem is dat beleggers voornamelijk actief zijn in bullmarkets en dan blijven deze aandelen over het algemeen achter. Doorgewinterde lange termijn beleggers weten echter wel beter.

Om het bovengenoemde te illustreren hier even een klein overzichtje. In de afgelopen ruim tien jaar halveerde de AEX en zakten ook andere beurzen als de DAX, S& P 500 en NASDAQ ver weg.

In dezelfde periode bedroeg het rendement (excl. dividend!) op de aandelen van een aantal producten van consumentengoederen achtereenvolgens:
Nestlé 79% (dit is gemiddeld 6% per jaar, nogmaals, excl. dividend)
Altria 173% (gemiddeld 9,5% per jaar, excl. dividend)
Danone 70% (gemiddeld 5,5% per jaar, excl. dividend)
Inditex 300% (gemiddeld 15%!! per jaar, excl. dividend)
LVMH 300% (gemiddeld 15%!! per jaar, excl. dividend)

Kort door de bocht gesteld kunnen we ons afvragen waar we in de beleggingsindustrie met zijn allen eigenlijk iedere dag mee bezig zijn. Koop een portefeuille met consumentengoederen en, crisis of geen crisis, ga gerust 10 jaar op vakantie en kijk dan nog eens. De portefeuille zal verdubbeld of verdrievoudigd zijn. En dat terwijl de index halveerde! Hoezo zou beleggen in aandelen niet renderend zijn?

Opgaande markten

Het probleem is, zoals gezegd, dat beleggers vrijwel alleen beleggen in opgaande markten en juist in opgaande markten blijven bovengenoemde aandelen meestal wat achter. Uitzonderingen zijn er altijd, getuige bijvoorbeeld Inditex. Bovengenoemde vijf aandelen zijn ook nu nog allen koopwaardig. Daar kan ik er nog velen aan toevoegen (Adidas, Kraft, Carlsberg, Heineken, etc.).

Juist in tijden van onrust is het zaak je gezonde verstand te blijven gebruiken en verder te kijken dan de waan van de dag. Beleggen is iets anders dan sparen, want de aandelenkoersen fluctueren continu.

Maar, als je kwaliteit koopt, hoef je niet zo bang te zijn op een houtje te moeten bijten en kan je portefeuille echt wel tegen een stootje. Je verkoopt toch ook je huis niet, omdat het de afgelopen periode in waarde is gedaald?

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Zij won in 2008 de Gouden Stier voor de beursvrouw van het jaar. Volg Martine ook op Twitter.com/Martinehafkamp.

Auteur heeft privé geen positie, klanten van Fintessa hebben het aandeel Kraft in portefeuille.

Tip de redactie