Komkommers in de cloud

Moet er een elektronisch patiëntendossier komen voor elk komkommer na de EHEC-crisis? Apples webdienst iCloud zou kunnen helpen. 

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

De EHEC-crisis laat zien dat tracking en tracking van belang, zelfs levensbelang, is. Winkeliers moeten binnen vier uur de leverancier kunnen traceren bij een eventuele terugroepactie. Dat vereist een naadloze informatievoorziening in de keten met een enkele versie van de actuele waarheid.

De kwaliteit van de productvolgsystemen in de versketens is prima. Maar, een probleem is dat versproducten merkloos in het schap liggen. De consument wil immers geen cent teveel betalen. Probeer dan maar eens uit te zoeken wie de teler was van jouw komkommer, tomaat of paprika.

Elektronische patiëntendossier

Gebruik van bijvoorbeeld de GS1 Databar, een barcode, kan op productniveau helpen om snel een teler van jouw komkommer te traceren. Maar het labelen van producten kost geld. Daarom kiezen winkeliers ervoor om losse producten niet te labelen. Na de EHEC-crisis gaan ze daar wellicht anders over denken.

Als de winkeliers wel gaan labelen, dan betekent dat ook weer heel veel extra data in de versketen. Elke komkommer krijgt zijn eigen elektronische patiëntendossier. Dat zijn miljarden unieke records… waar kunnen we die kwijt?

Snellere ketens

Bedrijven in de versketen richten hun logistiek 'trefzeker' in op de consument; vers, op tijd, compleet, betrouwbaar… en voedselveilig. Ketens worden 'Sense and Respond'; de sensor volgt het product, verzamelt informatie, en het netwerk reageert.

Of het nou een pakketje, een pallet of container is, of zelfs die ene enkele komkommer, ze gaan zelf aangeven wat ze zijn, waar ze naartoe moeten, hoe laat ze daar moeten zijn en hoe vers ze nog zijn.

Dataduplicatie

Bedrijven in de versketen hebben grote stappen gezet in datasynchronisatie om te zorgen voor de voor voedselveiligheid zo broodnodige transparantie. Maar, datasynchronisatie betekent vaak ook dataduplicatie.

Dezelfde gegevens over klanten, orders, artikelen, pallets en batches, en mijn komkommer, staan in verschillende informatiesystemen. De digitale snelweg loopt daardoor vol; het ‘big data’ probleem.

iCloud

Apple presenteerde vorige week de iCloud. Hiermee wil Apple groeien in web-based dienstverlening. Gekochte liedjes en albums kunnen met iCloud draadloos worden gesynchroniseerd met iPhones en iPads.

De iCloud brengt inspirerende techniek. Enorme volumes aan data zetten we eenmalig in die cloud en maken we zo toegankelijk voor iedereen in de versketen.

Als er dan een keer echt iets mis is, dan meldt de komkommer in mijn koelkast zich keurig ziek met een whatsappje.

Is de cloudtechnologie geheel zonder risico’s? Helaas niet… Amazon, als aanbieder van cloud-diensten, is onlangs gegevens van klanten kwijtgeraakt doordat een server crashte. Daar moeten we dus nog even goed over nadenken.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter.

Tip de redactie