Nederlandse managers zijn slechte sprekers. Tijdens vergaderingen en presentaties volgt de ene na de andere saaie spreker met een complex, soms onbegrijpelijk verhaal.

Door Roderik van Grieken | Haystack

Als je goed oplet zie je dat steeds meer mensen hun e-mail gaan checken terwijl ze lijdzaam de pauze afwachten. Wat een verademing wanneer een Amerikaan of een Engelsman aan het woord komt. Opeens vliegen de vonken er van af.

Dit komt doordat Nederlanders het nooit geleerd hebben. Generaties zijn van school of zelfs de universiteit gekomen zonder ooit kennis te hebben gemaakt met de retorica; de kunst van het overtuigen. Dat is slecht. Want ieder mens, iedere organisatie en zelfs onze hele maatschappij heeft belang bij overtuigende sprekers.

Tegen wie praat ik?

Het hoeft niet veel tijd en moeite te kosten om overtuigender te spreken. Een paar tips. Overtuigen begint met het je verdiepen in diegenen die je wilt overtuigen. De meeste verhalen zijn gebaseerd op wat de verteller graag wil vertellen in plaats van wat de luisteraar graag wil horen. Neem dus de ontvanger van de boodschap als vertrekpunt en niet jezelf!

Zodra je je publiek goed in kaart hebt komt pas de vraag wat je belangrijkste boodschap is. Veel verhalen stranden omdat er te veel en te onduidelijke boodschappen in zitten. Zodra de luisteraar de tel of de draad kwijt is, is het einde oefening met de overtuigingskracht. Besteed dus tijd aan kappen en schrappen.

Spelen met de inhoud

Nu komt het creatieve deel. De meeste managers leven nog steeds in de overtuiging dat wanneer zij een goed argument presenteren ze daarmee vanzelf overtuigen. Niets is minder waar.

Overtuigen begint uiteraard met een goed argument maar daarmee is pas een eerste stap gezet. De uitdaging is om dit argument zo te verpakken dat het overtuigt. Voorbeelden, vergelijkingen, metaforen, stijlfiguren en drogredenen; dit zijn de wapens van het gesproken woord! Stem de invulling van je argumentatie af op je publiek!

Herhalen

Nu de hoofdlijnen van het betoog staan wordt het tijd om te structureren. Maak het je publiek makkelijk. Leg aan het begin uit wat je gaat vertellen, vertel het en vat samen wat je zojuist verteld hebt.

Overdreven? Helemaal niet. Niets is zo prettig als een spreker die duidelijke stappen zet in zijn verhaal en af en toe samenvat wat de kern van zijn betoog is.

Obama’s worden niet geboren

Natuurlijk heeft de ene manager meer aanleg om overtuigend te spreken dan de ander. Toch kan iedereen een overtuigende spreker worden.

Neem Barack Obama. Jarenlang stond hij bekend als saaie, langdradige spreker die het onderspit delfde in vele debatten. Door te onderkennen dat dit een handicap was voor zijn ambities en zich er volledig op toe te leggen is hij inmiddels uitgegroeid tot een voorbeeld voor velen.

Roderik van Grieken is directeur van het Nederlands Debat Instituut en samen met Arthur Noordhuis en Donatello Piras auteur van het boek Debatteren om te winnen dat deze week verschijnt bij Uitgeverij Haystack.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!