Mijn sector kent stevige vrouwennetwerken. Meer vrouwen in transport en logistiek? Helemaal goed!

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

Vorige week kreeg ik theevisite. Een ervaren HR-vrouw bij een grote logistieke dienstverlener moest op een congres spreken over de rol van vrouwen in logistiek en transport. Zij wilde daarover, uitgerekend met mij, ‘brainstormen’.

Haar lezing wordt geen geringe opgave. Het is een goede vraag waarom er zo weinig vrouwen in de logistiek zitten. Maar, voor je het weet wordt het weer zo’n obligaat verhaal over de noodzakelijke yin-en-yang in teams, glazen plafonds en welles-nietes spelletjes met de zaal en een wanhopige dagvoorzitter.

Grijze mannen

Zij staat als spreker voor een publiek met toch vooral grijze, blanke mannen, die helemaal niet geïnteresseerd zijn in haar verhaal over ‘meer vrouwen in het vak’. Een beetje alsof je het kalkoen vraagt wat we met kerst eten. Dat gaat niet werken. De zaal gaapt… en zij heeft de lastigste 30 minuten van haar werkweek.

Veel managers begrijpen het belang van diversiteit niet. Ondernemingen als IBM, Cisco, ING, TNT en NS hebben dat wel begrepen. Gewoon, omdat het geld oplevert.

Aandacht voor diversiteit loont! In een onderneming waarin iedereen zichzelf mag zijn voelen medewerkers zich veilig, meer betrokken en werken harder. IBM heeft het over ‘the cost of thinking twice’ als dat niet het geval is.

Teamspel

Juist in logistiek en transport is er geen tijd om twee keer na te denken, voordat je een beslissing neemt. Dan is de concurrent er al lang met jouw klant vandoor. Je moet elkaar in teams volledig kunnen vertrouwen om trefzeker op de klantenvraag te kunnen inspelen.

Dat kan niet als je je als vrouw, allochtoon of homo niet helemaal op je plek voelt. Werk en privé zijn niet zo gescheiden als je denkt…

Innovatie

Er zijn meer voordelen. Hoe diverser de samenstelling van teams, hoe meer de onderneming voeling houdt met de wensen van klanten in een steeds meer diverse maatschappij. In hoeverre is jouw team een goede afspiegeling van de maatschappij en de klanten die je bedient?

Uit onderzoek blijkt dat ondernemingen met een op diversiteit gericht HR-beleid ook innovatiever zijn. Niet in de laatste plaats weten juist die ondernemingen de weg naar de beste en meest gemotiveerde nieuwe mensen te vinden.

Managers die daarvoor geen oog hebben gaan de boot missen. De producten en diensten die ze voor hun klanten bedenken passen niet meer, ze nemen geen trefzekere beslissingen en ze zullen zich moeten behelpen met tweederangs medewerkers.

Diversiteit moet… Ik ben benieuwd of ze tijdens het congres de grijze, blanke heren in beweging krijgt.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter.