Ik ben bevallen van Anne. De eerste weken test ik in mijn kraambed allerlei babyapps op mijn iPhone. Plotseling besef ik dat we onze kleine op achterstand zetten door haar Anne te noemen.

Een mooie, maar zeker géén unieke naam. Ze zal straks hard haar best moeten doen om zichzelf op internet te profileren.

Tijdens presentaties hoor ik vaak dat mensen zich bewust niet op sociale netwerken begeven, omdat ze ‘niet gevonden willen worden’. Altijd leuk om dan ter plekke even de hardloopuitslagen, adresgegevens en vrijwilligersfuncties van deze klagers te googelen.

Helemaal mooi als iemand dan uitroept: ‘maar dat ben ík niet!’ Ja, maar dat weet een potentiële werkgever of klant die jou googelt niet. Je kunt er dus maar beter voor zorgen dat je een goed profiel hebt.

Een online identiteit is niet in een dag gemaakt

Natuurlijk, misschien maakt het jou niets uit of en hoe je online staat. Maar stel dat je over een paar jaar wilt of moet gaan solliciteren. Ik durf ik te stellen dat mensen met een goed online profiel sneller een nieuwe baan hebben.

Omdat een online identiteit opbouwen tijd kost, kun je daar maar beter nu mee beginnen. En als je weet hoe je jezelf wilt profileren, hoeft het ook niet ingewikkeld en tijdrovend te zijn.

‘Do what you’re about’

Door jezelf online te profileren, kun je bijvoorbeeld ook in contact komen met klanten. Het maakt het makkelijker om later nog eens voor jezelf te beginnen. Laat je inspireren door mensen als Gary Vaynerchuck, die met een videoblog over wijn een lokale slijterij tot een wijnimperium wist uit te bouwen.

‘Do what you’re about.’ Het kan! Zeker nu, in een tijd waarop we ons als individu op elk gewenst gebied kunnen profileren. Maar doe je niet anders voor dan je bent. Dat levert alleen maar stress op en vroeg of laat val je toch wel door de mand.

Voor Anne

Om het een klein beetje goed te maken met onze Anne heb ik alvast een about.me/annepostma aangemaakt, de inactieve twitteraar Annepostma een berichtje gestuurd en een bod gedaan op de annepostma.nl. Later zal ze me dankbaar zijn 

Van auteur en communicatieadviseur Carlijn Postma verschijnt deze maand IK.NL  bij Uitgeverij Haystack. Volg Carlijn op twitter.com/carlijnpostma.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!