Als je passie en een doel hebt en je durft dit vol energie te delen met je omgeving, dan ben je al snel een leider. Victor Muller is het levende voorbeeld.

Door Arko van Brakel

Ondernemerschap en marketing hebben meer met elkaar gemeen dan je zou denken. Vorige week, in mijn rol als examencommissievoorzitter bij NextMarketeer, was ik getuige van de eind-presentaties van soms zenuwachtige, maar altijd gedreven kandidaten.

Het valt mij al jaren op dat de beste marketeers behoorlijk ondernemende, gedurfde plannen presenteren. Marketeers die op veilig gaan en dus geen fouten durven te maken, durven ook minder verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen keuzes.

En zijn daardoor minder effectief. Nog opvallender is dat het niveau van goede-doelen-marketeers gemiddeld tot de hogere categorie behoort. Goede-doelen-marketeers zijn simpelweg ondernemender en innovatiever. Opmerkelijk, want goede doelen zijn stichtingen of verenigingen. Toch spat het ondernemerschap er van af.

Of... is het geen ondernemerschap, maar gewoon de pure passie die het verschil maakt? In ieder geval hebben goede-doelen-marketeers een idealistische drive die ze motiveert meer uit zichzelf te halen dan veel “commerciele” marketeers. Een verademing!

Droomdoel

Een vergelijkbare passie zie je bij veel ondernemers. De meeste ondernemers hebben immers een droomdoel, een bevlogenheid die ze richting geeft. Zo was ik in april spreker op “De Week van de Ondernemer”. Duizenden ondernemers kwamen naar Utrecht om kennis, inspiratie of goede ideeën op te doen bij top-ondernemers, top-sprekers en top-coaches. Opvallend is dat “de crisis” nauwelijks nog onderwerp van gesprek was.

Ondernemers hebben het heus niet allemaal gemakkelijk, maar ze zijn wel voorwaarts gericht, willen simpelweg succesvol zijn. Dat geeft namelijk energie. Ondernemers die nu nog in de overlevingsmodus zitten, zullen het moeilijk krijgen. Want proberen te overleven, betekent in ondernemerstermen vooral dat je niet wilt verliezen.

Van hockey-coach Marc Lammers leerde ik ooit dat ons brein het woord 'niet' niet kent. Dus 'niet' willen verliezen, betekent in de praktijk dat je vergeet te willen winnen. De focus komt op het “niet verliezen” te liggen. Dus is de kans groot dat je verliest. Immers: Niet verliezen snapt ons brein niet...

Victor Muller

Iemand die ook heel graag wil winnen en dat met een passie en bevlogenheid etaleert, die je maar zelden ziet, is Victor Muller. Op een motivatiecongres in Leusden waren we allebei spreker, samen met Ronald Naar en Ruud Veltenaar. In de door het publiek ingevulde evaluatiecijfers versloeg Victor ons met groot verschil.

Niet omdat Ronald, Ruud en ik zo middelmatig waren, maar omdat de dromen, de passie, de bezieling en energie van deze man zo extreem veel groter zijn dan die van de doorsnee Nederlander, dat het diepe indruk op de zaal maakte.

On-Nederlands

Ik weet niet of Victor het gaat redden. Maar ik hoop het van harte. De pure ondernemerschaps-power, de droom van Saab weer een topmerk te maken is on-Nederlands, maar is volgens mij precies wat het verschil maakt tussen een goede en een uitstekende ondernemer. Ja, ik besef, net als hijzelf, dat er een kans bestaat dat Victor Muller met Saab onderuit gaat.

En nee, ook ik weet niet precies “hoe het nu allemaal zit met die Antonov”. Toch geef ik Muller meer kans dan wie ook om zijn zaakjes voor elkaar te krijgen. Hij heeft namelijk een droom. Een jongensdroom. Die droom geeft hem richting. Die droom geeft hem ook een doel, een duidelijke stip op de horizon..

Stip aan de horizon

Door zijn extreme vermogen die stip aan de horizon te koppelen aan slim, ondernemend marketing denken en slim netwerken, geeft hij niet alleen richting aan zijn eigen leven, maar ook aan dat van duizenden Saab-medewerkers, die zonder Victor Muller nu zéker werkeloos zouden zijn geweest. Als je passie, een droom, een doel en drive hebt en je durft dit vol energie te delen met je omgeving, dan ben je al snel een leider.

Veel Nederlanders zijn jaloers op Victor Muller, vinden hem arrogant, gunnen hem het succes niet, of erger nog: hopen gniffelend dat hij onderuit gaat. Dat zijn vaak mensen, die zelf hun hoofd levenslang veilig onder het maaiveld houden, focussen op “niet verliezen”.

Ja, dan is het pijnlijk confronterend als een andere Nederlander graag wil winnen, daar alles voor over heeft en daardoor een jongensboek-avontuur publiekelijk doorleeft.

Die mensen zouden eens fris in de spiegel moeten kijken en dít bedenken: Slechts weinigen hebben spijt van de dingen die ze wél gedaan hebben. Spijt krijg je meestal als je iets NIET gedaan hebt in je leven...

Arko van Brakel (1968) is inspirator, ondernemer, spreker, trainer, auteur ('Iedereen Ondernemer'), internet- en online-marketingspecialist. Zijn doel is van Nederland het meest ondernemende land te maken, omdat ondernemerschap het antwoord is op bijna alle uitdagingen die ons land heeft. Volg hem ook op Twitter.com/Arkovb.