Consumenten kopen steeds meer op het Internet. Ik ook. Toch mis ik wat. Is het plezier?

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

Na wat zoeken op het web konden we een vette deal maken voor een iPad. Een ‘no brainer’. Toch miste ik wat.

Op het internet verschenen de foto’s van de introductie van de iPad. Het vertrouwde beeld van de lange rij wachtenden voor de Mac-winkels in Amsterdam, Haarlem en Utrecht.

Beetje alternatieve jongens, weinig meisjes, allemaal met hun Crumbler schoudertas, tweetend en facebookend op hun iPhone. De gespannen sfeer van de fans… alsof het om de laatste kaartjes voor Lowlands gaat. En de stille tranen als de laatste iPad net door een fan voor je in de rij wordt weggekaapt. Ik heb een beetje spijt dat ik er niet bij was.

Magie

Een van mijn vrienden schreef op Facebook: ‘De Nespresso winkel is als de Apple Store voor koffiefanaten’. Ik begrijp dat. De magie van de winkelvloer is nog steeds uniek. Of dat nu bij de Apple Store in Sydney is, de Nespresso winkel in de PC, het heiligdom van Abercrombie and Fitch in Londen, de stapels boeken bij Selexyz of de glamoureuze Louis Vuitton shop-in-shops.

Webwinkels missen die magie en die belevenis. Het zijn kille, contactarme ervaringen. Dat mag best als ik een nieuwe wasmachine koop of papier voor mijn printer moet bestellen. Dan telt die laagste prijs meer dan de beleving.

Natuurlijk ben ik blij met die iPad tegen die vette prijs, maar ik voel dat ik wat mis. Zonder die magie blijft ik met een iPad een magere belevenis achter. Dat is dan toch weer jammer voor die webwinkels. Ik mis wat. Is het plezier?

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter