Pc-nostalgie in het iPad-tijdperk

Wie wil er met de pc van zijn vader worden gezien?

Door Albert Gast

Het bekende computermerk Commodore heeft een tweede leven gekregen en komt deze maand terug op de markt met de legendarisch Commodore 64, nog exact in hetzelfde jasje als dertig jaar gelden toen het op de markt werd geïntroduceerd. Natuurlijk is de technologie van de huidige Commodore 64 wél helemaal van deze tijd.

Als ik de Facebook-pagina’s moet geloven zijn de eerste reacties over de herintroductie van de Commodore 64 zeer positief, zowel onder de ouderen bij wie allerlei nostalgische herinneringen opkomen als bij de jongeren voor wie het 'cool' lijkt om zo’n oude pc te ervaren.

Dat laatste is toch wel hoogst opmerkelijk in een tijdperk waarin de iPad de boventoon voert. Wie wil er nu met de pc van zijn vader worden gezien?

Een stukje geschiedenis

De ouderen onder ons (zoals ik) kennen de Commodore 64 vast nog wel,de best verkochte pc in de early days van personal computing; de periode van Atari, de vele IBM-klonen en de eerste Apple-computers.

Het tijdperk van de schermen met groene matrixletters, grote buigbare floppydisks, klikkende toetsenborden en een gigantisch geheugen van 64(!) kB . Alle computers leken wel in dezelfde beige kleur gemaakt.

De Commodore 64 was in de ‘prehistorie’ van de pc’s de best verkochte pc. Het was de eerste pc voor het grote publiek ook omdat dit de eerste was die via gewone retailkanalen werd verkocht tegen een prijs waar de concurrentie niet aan kon tippen. De Commodore 64 wordt daarom ook wel de T-Ford onder computers genoemd.

In 1994 is Commodore echter failliet gegaan door moordende concurrentie van IBM en Apple.

Een nieuwe eigenaar

Barry Altman, de nieuwe CEO van Commodore, heeft vorig jaar de merkrechten van Commodore gekocht en hij heeft er het heilig geloof in dat er een groot potentieel is in het oude ‘format’ van de eerste pc’s. Deze waren eigenlijk een alles-in-één-product waarbij alle componenten in het toetsenbord zijn geïntegreerd. Ik stel zelf grote vraagtekens in het geloof van meneer Altman in het oude pc-format aangezien bijna iedereen tegenwoordig een laptop heeft.

De keuze om de Commodore 64 in het oude jasje te laten lijkt dan ook zeer gedurfd in een tijdperk waar Apple de norm zet voor de vormgeving van smartphones,laptops en natuurlijk de iPad.

Maar ik vind het ook een slimme en enige juiste keuze. Het is daarmee duidelijk onderscheidend op een drukke markt, en er wordt meteen veel vrije publiciteit via sociale media gegenereerd.

Authentieke ervaring

Ook richt deze vormgeving zich duidelijk op twee doelgroepen: de oude pc-gebruikers die weer hun oude Commodore willen hebben met de laatste technologie. En de jongeren die het cool vinden om een authentieke pc-ervaring te ondergaan. Zoals aangeven zijn beide doelgroepen erg enthousiast over deze nostalgische computer.

Deze reacties passen helemaal in de theorie van Pine en Gilmore en hun boek ‘Authenticity’, waarin zij schrijven dat consumenten in een steeds complexere wereld op zoek zijn naar authentieke ervaringen.

Misschien was deze designstrategie ook een idee geweest voor Philips om haar noodlijdende tv-divisie te redden. Zoals het herintroduceren van een televisie in de aloude houten kast, waarbij je minimaal twee minuten moet wachten voordat er beeld verschijnt. Maar zoals we afgelopen week hebben mogen vernemen, komt dit idee helaas te laat.

Albert Gast is design management director bij Anthem Worldwide, een wereldwijd designnetwerk, en adviseert bedrijven op het gebied van designstrategie.

Tip de redactie