Een duurzame paasbrunch

Ons voedsel is steeds duurzamer. Scharrelvlees, EKO-melk en Tony’s Chocolonely. Toch verdwijnt de helft van dat duurzame voedsel ergens in de keten.

 

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

Restjes? Mijn moeder wist er wel weg mee. Ze maakte de lekkerste broodpudding en wentelteefjes van het oude brood. Er waren vol-au-ventjes met restjes vlees en groente op zondag.

Verschrompelde appels gingen in de appelmoes. En oude wijn werd in enkele maanden heerlijk wijnazijn. Zij gooide nooit wat weg.

De afvalbak

Nederlandse winkelketens en consumenten gooien samen jaarlijks voor ruim vier miljard euro aan voedsel in de afvalbak. Dat is 10 tot 20 procent van wat we kopen. Door laksheid, door slechte planning en eigenlijk ook doordat we gewoon te veel geld hebben. De Universiteit in Wageningen zocht het uit.

Amerikaanse onderzoek laat zien dat in de hele keten van producent naar consument zelfs 50 procent verdwijnt. Dan kun je nog zo duurzaam produceren, maar dan maken we dat aan het einde van de keten weer helemaal ongedaan. We gooien ook steeds meer weg omdat we vaker kant-en-klaar maaltijden en verse producten kopen.

Slimmer inkopen

Een groot deel van de verspilling bij consumenten ontstaat door onnodige inkopen en verkeerd bewaarde spullen. Simpele adviezen. Kijk voor je de boodschappen voor de paasdagen doet eerst wat je nog in huis hebt en wat je daarmee kunt doen.

Bedenk in de winkel of je het product wel nodig hebt en in welke porties. Zorg voor een overzichtelijke indeling van de koelkast en keukenkastjes- en lades. Etenswaren blijven het langste goed als je ze thuis bij de juiste temperatuur bewaart.

Slimmer bevoorraden

Veel voorverpakte verse producten worden in de winkel uiteindelijk niet verkocht en overschrijden de THT; de tenminste houdbaar tot datum. Teveel bestelde producten leveren een onnodig risico op derving op, terwijl te weinig besteld een onnodig risico op een leeg schap en teleurgestelde consumenten betekent.

Goed bestellen komt heel nauw, en vraagt wiskundige technieken die op basis van actuele kassa-informatie de vraag steeds nauwkeuriger kunnen voorspellen op winkelniveau.

En loopt iets niet zo goed een bepaalde week? Dan gooit de winkel het product in de aanbieding. Eerder en flexibeler afprijzen, iedere dag een beetje van de prijs af bijvoorbeeld, kan derving voorkomen. De systemen zijn er klaar voor.

First-expired, first-out

Experts in de logistiek van levensmiddelen werken aan nieuwe technologie. Zo wordt gewerkt aan nieuwe productiemethoden en verpakkingen om de houdbaarheidsdatum te verlengen. Traditioneel denkt de levensmiddelenketen first-in, first out. Daarom grijp ik altijd de producten achter uit het schap tot irritatie van mijn winkelchef.

De gedachte is nu first-expired, first-out. Door de temperatuur van verse producten met sensoren en RFID te volgen kan de keten zo worden bestuurd, dat altijd de artikelen met langste, echte houdbaarheid in het schap liggen. Ze zien er frisser uit en verkopen beter.
Ik wens iedereen een duurzame, maar toch vooral ook vrolijke paasbrunch!

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter

Tip de redactie