Wie deze column leest wordt ontslagen

Twitteren, facebooken, bloggen en vakanties boeken onder werktijd, het is werkgevers een doorn in het oog. Ten onrechte, het zogenaamde LOL-surfen bevordert de werkprestaties.

Door Jeroen Mirck

De kans is groot dat je berichten op internet leest onder werktijd. Ter afleiding klikte je internet even open, want de boog kan onmogelijk de hele week gespannen staan, nietwaar? Bijna iedereen surft wel eens over het web in ‘de baas z’n tijd’.

Werkgevers ergeren zich hier groen en geel aan. Amerikaanse onderzoekers constateerden zelfs dat Twitter en Facebook bij de helft van alle bedrijven in de VS zijn geblokkeerd om het personeel maar in het gareel te houden.

Verlokkingen

Medewerkers keihard afsluiten van de verlokkingen van het internet is een slecht idee. Niet alleen omdat het in de praktijk nooit gaat werken (bijna iedere werknemer heeft inmiddels een smartphone met internettoegang), maar ook omdat de wetenschap aantoont dat het een averechts effect heeft.

Je werkconcentratie neemt niet af maar juist toe door af en toe eens een leuk filmpje op internet te bekijken, zo heeft de Universiteit van Kopenhagen onderzocht.

Fouten

Respondenten die niet naar dat leuke filmpje mochten kijken, maakten aantoonbaar meer fouten bij het uitvoeren van een opdracht. Oftewel: sociale netwerken blokkeren, werkt juist een slechtere concentratie in de hand. Gooi het dus gewoon lekker open, dan presenteren je medewerkers beter.

Natuurlijk is de vrees voor de afleiding van internet begrijpelijk, want we klagen met z’n allen niet voor niets over de ‘information overload’. Maar daar draagt dus ook die uitpuilende mailbox aan bij, of dat onoverzichtelijke intranet waar je nooit het formulier kunt vinden dat je nodig hebt.

Kortom: blijf lekker bloggen, hyven, facebooken en twitteren, want je werk wordt er alleen maar beter van. Maar nu weer even aan de slag, oké?

Van auteur en internet-adviseur Jeroen Mirck verschijnt later dit jaar een boek over sociale media bij uitgeverij Haystack. Volg Jeroen op twitter.com/jeroenmirck.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!

Tip de redactie