Nederlanders lijken nuchtere mensen die geen belang hechten aan prijzen. Vergeet het maar.

Door Rob Wagenaar

Mijn bureau hoorde vandaag dat haar inzending - met twee anderen- genomineerd is voor de ROA Impact Prijs 2011, een jaarlijkse prijs voor “het advies met de meeste impact”. Iedereen natuurlijk erg trots. Je kunt laatdunkend doen over prijzen, maar velen krijgen er toch graag één.

Zo ken ik iemand die overtuigd Republikein is, maar een eventueel lintje niet zou weigeren. Nederlanders heten nuchtere mensen te zijn en dus wars van prijzen en zo. Vergeet het maar. Wij maken veel te weinig gebruik van de geweldige potentie van het compliment en positieve feedback!

Discussie

Met enige regelmaat hou ik me bezig met het trainen van management consultants. Enkele maanden geleden hadden wij in een groep met vooral senior consultants een tamelijk opgewonden discussie over feedback geven en krijgen. Goede feedback geven is een essentiële vaardigheid voor veel consultants.

Je cliënt moet horen wat jij vindt en daar ook nog wat mee doen. En ook de consultant zelf moet feedback krijgen, zelfs ontlokken, anders wordt er wellicht niet geleerd! De discussie ging over positieve en negatieve feedback.

Enkele collega’s in de groep vonden dat positieve feedback eigenlijk maar onzin was. Het gaat om wat je fout deed, waar je je kunt verbeteren! Daar heb je wat aan. Positieve feedback levert niets op.

Goed gedaan jochie

Het leek alsof tientallen jaren van wetenschappelijk onderzoek over leerprocessen geheel aan deze lieden voorbij was gegaan. Alsof zij ook bij zichzelf de positieve effecten van een compliment, ”goed gedaan jochie” niet wilden of konden ervaren. Iets leren is toch vooral beloond worden voor goed gedrag.

Bij onze hond weten wij het maar al te goed. Hem iets leren lukt alleen door zijn goede gedrag systematisch te ondersteunen met prijzende woorden, een aai en hondenbrokjes!.

Amerikaans

Ik heb vele jaren deel uitgemaakt van een internationaal bureau met een basis in Boston, USA. Op de zomerconferentie van 3 dagen was altijd een hele middag uitgeruimd voor “Rewards and Recognition”. Iedereen een prijs, maar ook erg letterlijk. In het begin ben je als Nederlander wat lacherig en doe je het af als “echt Amerikaans”.

Maar dan zie je de gezichten en het effect dat wordt bereikt. Mensen gaan er weer een jaar tegenaan en het kost bijna niets.

Straffen

Kortom, wij maken in dit land veel te weinig gebruik van positieve feedback. Hel en verdoemenis en gestraft zal er worden! Misschien is het inderdaad onze calvinistisch- kerkelijke cultuur die ons in dit opzichte nog steeds de das omdoet.

Ik ben dus voor meer prijzen. En voor meer geprezen worden. Je maakt er mensen gelukkig mee. Ze gaan voor je rennen. En er blijft genoeg volk over dat steeds weer klaar staat om negatieve feedback te pas en te onpas over een ieder uit te storten.

Rob Wagenaar is organisatieadviseur rob.wagenaar@wagenaarhoes.nl