Het verkwanselen van een iconisch ontwerp

Ford Ka: het verkwanselen van een iconisch ontwerp

Als adviseur op het gebied van design strategie kijk ik naar vele nieuwe producten en diensten vanuit het oog van een professional maar ook van een simpele consument. Is het een innovatie die echt anders en relevant is? Is het product handig? Is de dienstverlening adequaat? En hoe is dit allemaal vormgegeven?

Bedrijven gebruiken tenslotte design om een wezenlijk onderscheid te maken met hun concurrenten, hen een stap voor te zijn of om mee te gaan met de actuele marktontwikkelingen en in te spelen op de smaak van de consument.

Met dit oog kijk ik ook naar de ontwikkelingen in de auto-industrie als ik in de auto zit of gewoon wandel op straat. Zo is mijn oog recentelijk gevallen op de nieuwe Ford Ka, eens een heel onderscheidend autootje en nu een dertien in een dozijn-vehikel. Hij is al bijna twee jaar op de markt en dat was me niet eens opgevallen…

Ford Ka of Ford KIA?

De allereerste Ford Ka was bij haar introductie in 1996 een verademing in het kleinste segment van de automarkt. Het gedurfde design, door Ford gedoopt als New Edge, had bij haar introductie ‘haters' en 'lovers’, maar was tegelijkertijd zeer succesvol op de markt. In Groot–Brittannië was op een gegeven moment bijna 1 op de 5 auto’s in de steden een Ford Ka. In het Nederlandse straatbeeld is dit leuke eitje op vier wielen nog een veel voorkomend en herkenbaar gezicht.

Echter, de huidige Ford KA heeft een vormgeving waarbij alle unieke eigenschappen van de voorganger naar de prullenbak zijn verwezen met als resultaat een zeer uitwisselbaar uiterlijk. Halen we het logo van deze auto eraf dan is het gissen met welk automerk we te maken hebben. De eerste associatie is dat het een product uit de fabriekshallen van Zuid-Korea is.

Klassieker

Wat heeft Ford bewogen om dit te doen? De nieuwe Ka zal vast ruimer van binnen zijn en een aantal andere aspecten hebben die verbeterd zijn. Maar de markt toont aan, met het grote succes van de Fiat 500 en de Mini, dat er een grote markt is voor compacte auto’s met een zeer eigen en authentiek karakter.

De ‘oude’ Ka had mijns inziens alle potentie om met wat subtiele aanpassingen actueel te blijven en om haar authenticiteit te benadrukken. En zo het succes van de Fiat 500 en de Mini te delen. Is hier het spreekwoordelijke kind met het badwater weggegooid?

Maar misschien vergis ik mij in de slimheid van de beleidsmakers van Ford. Misschien wordt de roep om de ‘oude Ka’ over enkele jaren zo groot dat het, net als de Fiat 500 en de Mini, als een designklassieker weer op de markt wordt geïntroduceerd en dat de consument er meer geld voor over heeft om in zo’n echte klassieker te gaan rijden.

Albert Gast is design management director bij Anthem Worldwide, een wereldwijd
designnetwerk, en adviseert bedrijven op het gebied van design strategie.

Lees meer over:
Tip de redactie