Een nieuwe internetbubbel

Is facebook de zoveelste bubble? Komt de internethype, die door Nina B. met opgestoken duimen letterlijk “over the hill” werd gejuicht, weer terug? Hebben we dan niets geleerd? Of juist wel?

Door Arko van Brakel

Tussen 2001 en 2004 heeft de Internet sector enorme dreunen gekregen. Ons bedrijf PuntEDU had zelfs meer dan 70 procent omzetterugval. Dat is veel. Sterker nog: dat is niet bij te houden met bezuinigen of een ontslagronde. Ik wilde per se geen faillissement op mijn naam hebben.

Dus ik kocht aandeelhouder Newconomy uit, saneerde de onderneming, maar het hielp niet. Uiteindelijk heb ik uit eigen zak alle freelancers en andere crediteuren afbetaald en zijn we met het bedrijf gestopt. Ik vond dat best heldhaftig, want veel andere internetbedrijven gingen “gewoon” failliet.

Ongeloof

Maar niemand zei “dank je wel”. Ik realiseer me nu dat dit gebrek aan begrip, dat ik als internetondernemer (al dan niet terecht, dat doet er niet eens toe...) voelde, vooral te danken was aan ongeloof. Ongeloof dat een zo beloftevolle sector zo snel in elkaar kon storten.

Na de euforie van eind jaren ’90 waarin niemand de boot wilde missen was de wereld ervan doordrongen dat de belofte van internet misschien iets minder snel op gang kwam dan gedacht.

De “greedy” investeerders die bomen tot in de hemel droomden, verblind waren door vage beloftes over een nieuwe economie, trokken zich in paniek terug. En sleurden veel ondernemers mee.

Leerzaam

Geen leuk verhaal. Maar wel leerzaam. De ups en downs roepen in mijn herinnering vooral gemengde gevoelens op. De periode tussen pak ’m beet 1996 en 2001 was vaak euforisch; een ongebreidelde lust om de “limit-loze sky” te bestormen met fantastische plannen, ideeën en bedrijven.

De inspiratie die we putten uit het DNA van het medium internet, het meest democratische, mensvriendelijke medium ooit, was verslavend. Individuen die zelf bepalen met wie ze connecten, communiceren en zaken doen; een medium met respect voor de privacy en persoonlijke invloedssfeer van echte mensen, dat letterlijk is ontstaan vanuit de behoefte om kennis te delen en samen te werken...

Hebzucht

Bij zo’n medium past geen “greed”. De meest succesvolle internetbedrijven focussen allemaal zonder uitzondering op een optimale klantbeleving. Tony Hsieh van Zappos.com, de beste webwinkel ter wereld, zegt zelfs: “Investeer in klantbeleving en cultuur. Niet in marketing”.

Omdat hij beseft dat mensen die een optimale klantbeleving meemaken meer zijn dan klanten: ze worden “raving fans”. En zijn daarmee de belangrijkste superpromotors van je bedrijf, zodat je geen marketing nodig hebt. Virale marketing heet dat. Net als vroeger in de dorpswinkel. Alleen heette het toen nog gewoon mond-tot-mond-reclame.

Selectiemoment

De vorige internetbubble heeft ons geleerd dat een crisis vooral een selectiemoment is. Bedrijven die vanuit internet-DNA een topbeleving neerzetten hebben het overleefd. Sterker nog: zijn groter en sterker dan ooit. Daarom weet ik één ding zeker: als (áls....!) de social media-bubble uiteenspat zal er weer een paradigma-shift zichtbaar zijn.

De échte revolutie is namelijk geen social media-revolutie, maar een collectief internationaal bewustzijn dat individuen sterker en invloedrijker zijn dan ooit. Social media zijn een middel. Een platform waarop miljoenen consumenten zich ontplooien.

Hufterig

Hufterig, klantonvriendelijk, greedy of dictatoriaal gedrag wordt niet meer getolereerd. Is dat een hype? Misschien. Maar als die hype voorbij is, zullen consumenten, kiezers, bloggers... ménsen(!) serieuzer genomen worden dan ooit.

Want media zijn niet sociaal. Mensen wel. En die zitten in echte, ijzersterke persoonlijke netwerken. Er is niets virtueels aan die werkelijkheid.

Arko van Brakel (1968) is inspirator, ondernemer, spreker, trainer, auteur ('Iedereen Ondernemer'), internet- en online-marketingspecialist. Zijn doel is van Nederland het meest ondernemende land te maken, omdat ondernemerschap het antwoord is op bijna alle uitdagingen die ons land heeft. Volg hem ook op Twitter/Arkovb.

Tip de redactie