Twitter bestaat deze week vijf jaar. Om dat te vieren had Neerlands meest opgefokte talkshowhost Matthijs van Nieuwkerk in zijn ‘ikdraaidoorprogramma’ een aantal gasten uitgenodigd. Zowaar niet de minsten.

DJ Armin van Buuren die met 370.482 mensen de meeste Twittervolgers in ons land heeft – zelf volgt hij 159 mensen. Ene Nicolette van Dam (59.926 volgers, volgt zelf 186 mensen), een soapie met een ‘house cleaning obsession’, aldus haar Twitter-bio, en maar liefst Twittteraar van het Jaar 2010.

Plus beroepsbretel Jort Kelder (24.924 volgers, 26 following). Passend in hun Twitterkunde beuzelden ze vooral over het aantal volgers, hoe meer hoe beter, anders was je toch wel een fikse sukkel.

Incontinentie

Nog zo’n onverwachte openbaring kwam van Twitterdeskundo Armin. Volgens hem gebruiken mensen het medium of als reclamebord, of om te vertellen wanneer ze naar de wc gaan of boodschappen gaan doen. Maar op elkaar reageren, en tweets van volgers beantwoorden?

Nee, wie doet nou zoiets raars. Daar snapten de meesten niks van, net zoals host Matthijs, voor wie Twitter ‘een vorm van incontinentie’ is, en daarmee gaf hij vooral een kordate samenvatting van zichzelf.

Want als Twitter één ding heeft verduidelijkt, dan is het wel dat het met andere sociale media heeft gezorgd voor een totaal nieuwe economie.

Verlangens

Twitter heeft gezorgd voor een economie die niet langer draait om schaarste, maar om overvloed en het delen van die overvloed aan kennis en informatie. Niet langer ook staan bedrijven centraal, maar mensen die via sociale media een stem hebben gekregen waar bedrijven niet anders dan naar moeten luisteren.

Opdat ze een relatie met mensen kunnen aangaan, en inspelen op hun wensen en verlangens. Maar luisteren en relaties aangaan, nee, daarvan hadden de DWDD’ers nog nimmer gehoord.

Net zoals de meeste bedrijven zien zij Twitter en andere sociale media vooral als zendmast. Het is ook moeilijk je open te stellen voor anderen als je alleen bent geïnteresseerd in jezelf. En vooral een harde krijgt van het aantal volgers dat je in je broek hebt.

Van auteur en marketingadviseur Cor Hospes verscheen dit voorjaar Geld verdienen met sociale media bij Uitgeverij Haystack. Volg Cor op twitter.com/corhospes.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!