De prestaties van Apple zijn weergaloos. Het gaat het bedrijf voor de wind. Daar lijkt een kentering in te komen.

Door Fred Huibers | HEK Value Funds

Lange tijd zijn de producten van Apple wat meewarig bekeken als speelgoed voor hobbyisten. Prachtig allemaal, maar je kon er zakelijk maar moeilijk mee uit de voeten. Mainstream kocht immers toch altijd computers met Microsoft software.

De doorbraak voor Apple is gekomen met de introductie van de iPod. De eenvoud, vormgeving en slimme marketing raakten een gevoelige snaar bij velen. Een soortgelijk kunstje werd herhaald bij de introductie van de iPhone in 2007 en de iPad in 2010.

Hoge winsten

Apple weet op de producten hoge winsten te realiseren: brutomarges van 30 procent en een rendement op eigen vermogen van ruim 35 procent. Aandeelhouders hebben niets te klagen: de beurskoers is in de laatste 5 jaar ruim vervijfvoudigd.

Inmiddels heeft Apple 10 miljard muzieknummers via iTunes verkocht en hebben 160 miljoen consumenten hun creditcardgegevens bij het bedrijf achtergelaten. Tegen alle voorspellingen in, zijn consumenten bereid te betalen voor wat op het Internet gratis verkrijgbaar is.

Nu wil Apple deze prestatie herhalen met informatie. Voorwaarde van Apple is wel dat de informatiebron (bijvoorbeeld een krant of tijdschrift) maar liefst 30 procent van de opbrengsten afstaat aan Apple.

De media krijgen daar distributie voor terug, maar niet meer dan dat. Apple deelt niet de identiteit en de geregistreerde voorkeuren van de personen die ervoor kiezen om via Apple hun informatie te kopen.

Concurrentie

Er gaan stemmen op dat de manier waarop Apple haar dominante positie benut, te ver gaat. Google is hier gretig op ingesprongen en berekent maar 10 procent van de opbrengst aan de media.

Google maakt een goede kans om serieus tegenwicht te bieden. Veel fabrikanten van hardware die effectief concurreert met de iPhone en iPad, hebben gekozen voor Google's Androidsysteem.

Als Google succes heeft, zou dat kunnen betekenen dat we het hoogtepunt in de prestaties van Apple gezien hebben.

Fred Huibers is partner bij HEK Value Funds