Strikte planning is een strop om de nek van de NS-dienstregeling. Er is geen enkele flexibiliteit meer om in te spelen op de kleinste verstoring.

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

Vorige week was het weer eens zo laat op Amsterdam Centraal Station. Iemand springt voor een trein in Noord Holland en alle treinen staan stil.

Niet omdat er geen treinen zijn, of omdat er niet voldoende rails ligt, maar omdat er op het juiste moment en op de juiste plek geen personeel is. De reden? De NS heeft het zo gepland.

Even invallen?

Onze spitstrein naar Zwolle staat ook stil en is bomvol. Er ontbreekt alleen nog één enkele conducteur. Die staat ergens vast in Noord Holland. Een NS-collega in de trein biedt zich via haar portofoon aan bij de planning; ‘zal ik het overnemen’.

We luisteren eerst nog geamuseerd toe bij haar gesprek met de planning, maar ze mag ons niet helpen. Niet zo amusant dus. En als reiziger wil je het eigenlijk ook niet snappen.

Het materieel is er, de machinist is er, en op die ene collega na zouden we weg kunnen. Maar vanwege de strikte planning en regeltjes valt de planning als een kaartenhuis in elkaar en staan we stil, komen we te laat op onze afspraken en zijn we boos op de NS. Niet voor niks gaven de reizigers NS in 2010 een lager rapportcijfer.

Inspelen

Die strikte planning is een strop om de nek van de NS-dienstregeling. Er is geen enkele flexibiliteit meer om in te spelen op de kleinste verstoring; wij staan stil om één enkele conducteur.

Met al die stilstaande treinen op het Centraal Station moet er toch ergens een conducteur loslopen die kan inspringen? Maar die mag dus niet helpen, omdat het niet in de planning staat...

NS organiseert zijn eigen onbetrouwbaarheid. Dat moet toch anders kunnen. Je moet toch veel sneller kunnen schakelen. Hoe moeilijk is het om de juiste persoon, op de juiste tijd op de juiste plek te krijgen?

Goed nieuws

Vorige week was er goed nieuws. Uit miljoenen mogelijke combinaties heeft computerwetenschapper en wiskundige Lars Nielsen, promovendus aan de Eramus Universiteit, een gouden formule weten te destilleren.

Met deze formule kunnen alle omstandigheden bij een storing bij elkaar in kaart worden gebracht, waarna snel de handigste oplossing wordt berekend. Dat klinkt als muziek in mijn oren.

De ICT is er nu, dus dat mag geen excuus zijn. Of gaat het straks allemaal toch weer fout vanwege een gebrek aan verbeeldingsvermogen van het NS-management of de starheid van de NS-vakbonden?

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter