Brekend nieuws: het middel tegen de recessie bestáát al! Het is niet echt een economische motor maar wel de motor van een economie in crisis.

Door Erwin Wijman

Ik rijd over een loodgrijze A4 naar Rotterdam, de dag na een wortelkanaalbehandeling van anderhalf uur die maar half gelukt is. File. Een krassende achterruitwisser. Ik toets de radio maar weer eens op BNR en val in de Nationale Autoshow, met de elkaar voortdurend de loef afstekende overelkaarbuitelendediepbruinebasstemmen van Carlo Brantsen en Bas van Werven.

Van die jongens gebleven mannen die elkaar nog weten te corrigeren over de motorinhoud van de Blower Bentley met compressormotor uit 1932. De Kluun en Koch van de autoradio, zeg maar.

Carlos en Bas hebben de directeur van Jaguar Nederland te gast, Guido Pot. Die klaagt over fiscale incentives zoals bpm-ontheffing, wegenbelastingkwijtschelding en bijtellingkorting die de Nederlanders massaal aan brave boodschappenautootjes en zakjapannerdieseltjes kregen. Daardoor ziet Pot nooit meer een échte auto op de weg. Een auto die iets met je dóet. Een auto met V8-motor.

Bedreigde diersoort

Je hoort Carlo en Bas huiveren van geluk. De woorden emotie en beleving vallen. Hun baldadige bijval spoort Pot hoorbaar aan. Het was net vogelteldag geweest. En nu wil Pot een landelijke V8-tellingdag. "De V8 is een bedreigde diersoort", verklaart Pot.

Bas en Carlo zijn gewonnen. Pot mag de rest van het gesprek onbeschaamd reclame maken voor de nieuwste V8 uit zijn Jaguarwinkel. De Jaguar XF 5.0 V8 Portfolio Edition. Hij mag elke lettergreep uitspreken. De naam duurt een minuut.

De auto kost nét geen ton. Daarvoor komt Pot ‘m toch wel persoonlijk afleveren met een strik eromheen, bulderen Carlo en Bas, en ja natuurlijk, Pot komt ‘m daarvoor persoonlijk afleveren met een strik eromheen. "En ik laat hem voor de deur brullen."

Vaderdag

Voor me voegt een donkerblauwe Mégane in. Op de achterruit zit een sticker met daarop PaardrijdeninPatagonië.nl. In oogpijnigende comic sans-letters.

Stel je hebt zo’n Jaguar. Je lendenen gekoesterd door zacht gelooid leer, zouden Bas en Carlo dichten. Je vingers om een verwarmd leren stuurwiel, je ogen rustend op subtiel gevlamd ebbenhout, je oorschelpen gestreeld door een vurige V8 in het vooronder.

Maar zou dat helpen? Rijd je dan vrolijker naar Rotterdam met een half mislukte wortelkanaalbehandeling achter je kiezen en een moedeloze rij 20 procent-bijtellingmiddenklassers voor je? Nee, natuurlijk niet. Maar wij allemaal worden er wel beter van. Het is wat die Porsche-dealer al zei, op zo’n joekel van een megabillboard langs de snelweg een tijdje terug: ‘Stop de recessie! Koop een Porsche’.

Gelukkig is het al snel Vaderdag.

Erwin Wijman is freelance journalist, marketingexpert en auteur van het boek ‘De verkoopmaffia’ dat is verschenen bij Uitgeverij Haystack.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!