Breekt RFID (Radio Frequency IDentification), na een trage start, dan nu toch door in winkelketens?

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

RFID is technologie die een radiosignaal gebruikt om goederen, voertuigen of levende wezen automatisch te identificeren met behulp van elektronische 'tag's.

De techniek is niet nieuw. Zo’n 50 jaar geleden kwam de eerste antidiefstalchip in de winkels. Al tientallen jaren worden dieren, zendingen en producten met een RFID-chip getagged om ze te kunnen volgen.

Elk jaar worden 130 miljoen boeken met een chip in bibliotheken uitgeleend. En er zit er eentje in ons paspoort, bankpas en OV-chipkaart.

Meer informatie

In de RFID-tag kan meer informatie, zoals bijvoorbeeld de uitleendatum, of bij levensmiddelen de houdbaarheidsdatum, of bij paspoorten biometrische gegevens, worden meegegeven dan met een barcode. Informatie die je bovendien kunt wijzigen.

Het sorteren van ziekenhuiskleding in wasserijen gebeurt door de kleding uit te rusten met RFID-tags. Rolcontainers voor bloemen raken niet meer zoek dankzij RFID. Boekhandel Selexys vindt verkeerde teruggeplaatste boeken er mee terug, waardoor ze minder nee-verkopen hebben.

DHL gebruikt de tags in Duitsland voor het verbeteren van de pakjesbezorging. Het Nederlandse leger regelt er de terugkeer uit Afghanistan mee. Kortom, de technologie is in een stroomversnelling geraakt.

De winkelvloer

Op maandag 14 februari organiseert de vereniging Logistiek management de bijeenkomst 'RFID on Item level in de Fashion' met sprekers van Gery Weber, Van Vuuren Mode en Marks & Spencer. De Duitse modeketen Gery Weber heeft al enkele jaren ervaring met RFID op producten in winkels.

Gery Weber kan met RFID de winkelvoorraad nauw afstemmen op de consumentenvraag. Bijna de helft van de consumenten koopt niets, omdat de gezochte maat niet gevonden werd. Het winkelpersoneel kan nu direct kijken of een bepaalde kleur of maat nog echt in voorraad is en waar het item zich bevindt.

Investering

De investeringen heeft Gery Weber binnen 2 jaar terugverdiend.  Productenten weven de chip in in de kleding. Hoe eerder in de keten de producten gechipped worden, des te groter zijn de baten van RFID.

Retailers kijken vooral naar de logistieke efficiëntie, diefstalpreventie en identificatiefunctie van RFID. Interessanter zijn de mogelijkheden om de winkelvoorraden nauwkeurig te besturen, zoals bij Gery Weber. Nog interessanter is het om de consument in de winkel te volgen.

Consumentengedrag

Adviseurs van de Lake Geneva Group deden met RFID onderzoek naar het consumentengedrag in winkels. Met behulp van interne antennes, RFID in de kleding en met mobiele telefoons uitgeruste winkelbezoekers hebben zij onderzocht hoe consumenten zich door een winkel bewegen.

Wat zijn de gebieden in de winkel waar de meeste consumenten het vaakst kwamen, en wat waren de minder bezochte delen van de winkel?

Maar, bijvoorbeeld ook hoe vaak, en hoe lang, consumenten bij bepaalde rekken stilstonden, wel of niet de paskamers in gingen, en, gekoppeld aan kassagegevens, hoe de conversie was? Dat is commercieel waardevolle informatie.

RFID, de techniek is er ook klaar voor. Het is wachten tot het de norm voor de hele retail wordt; geen RFID, geen zaken!

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter