Morgen reikt de vereniging Logistiek management de Nederlandse Logistiek Prijs uit. Wat maakt de winnaars van die prijs uniek?

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

Op 11 november reikt de vereniging Logistiek management voor de 27ste keer de Nederlandse Logistiek Prijs uit. Ik ben voorzitter van de jury van die prijs. Samen met een bekwame vak jury beoordelen we elk jaar bedrijven op hun logistieke prestaties.

De criteria zijn streng. De logistiek moet innovatief, klantgericht en kostenefficient zijn. En de nieuwe concepten moeten met menselijke maat zijn bedacht.

Inspiratie

De vereniging Logistiek management beloont met de Nederlandse Logistiek Prijs elk jaar uitzonderlijke prestaties in het vakgebied logistiek. De vereniging wil met deze prijs de innovatie en professionalisering van de logistiek in Nederland stimuleren. De gelauwerde onderneming moet een inspiratiebron en een voorbeeldfunctie voor andere bedrijven en jonge mensen in het vak vervullen.

In 2009 ging de prijs naar ORTEC. ORTEC ontving de prijs voor de bijdrage die ORTEC met slimme planningsoplossingen levert aan het verbeteren van de efficiëntie van logistieke processen.

ORTEC is wereldwijd een van de grootste aanbieders van geavanceerde softwareoplossingen voor optimale rit- en routeplanning, belading van voertuigen en pallets, personeelsinzet, vraagvoorspelling en logistieke netwerkplanning en -optimalisatie.

Eerdere winnaars waren onder meer DHL, Wehkamp, IBM, Hema, Heineken, Van Drie Groep, Philips Lighting en TomTom WORK de prijs.

Hoe win je de prijs?

Terugkijkend op 27 prijswinnaars zijn er vijf duidelijke succesfactoren. De bedrijven hebben passie voor de uiteindelijke klant. De logistieke processen zijn vanuit de klant bedacht en ingevoerd; dus niet functioneel, maar die van end-to-end. Wehkamp is een geweldig bedrijf waarbij de consument centraal staat.

Ze hebben een logistiek concept dat echt ‘waarde’ creëert voor de onderneming; de logistiek versterkt de strategie. Zo heeft Heineken een premium supply chain die past bij het premium merk dat Heineken wereldwijd is.

De bedrijven laten aantoonbare resultaten in het verbeteren van servicegraad, kosten en werkkapitaal, die ook op langere termijn werden vastgehouden

De winnaars kenmerken zich door volledige transparantie van informatie in de supply chain. Ze delen informatie met alle partners in de supply chain. Kalfsproducent Van Drie Groep levert daarmee unieke prestaties.

Tenslotte, en niet in de laatste plaats: de menselijke maat van de veranderingen.

Menselijke maat

Een betere logistiek vraagt om betere logistieke beslissingen. Pakjes gaan echt niet zomaar uit zichzelf bewegen van A naar B. Die pakjes gaan pas bewegen als transportplanners, voorraadbeheerders, serviceplanners, vraagvoorspellers, distributieplanners en inkopers beslissingen nemen.

Een betere logistiek vraagt om beter beslissingen. Dan moeten de veranderingen ook menselijke maat hebben. En dat hebben alle winnaars van de Nederlandse Logistiek Prijs goed begrepen.

Volgende week zal ik op NUzakelijk vertellen wie in 2010 de Nederlandse Logistiek Prijs heeft gewonnen… en waarom!

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter