Bompakketten aan boord van UPS- en FedEx-vliegtuigen: wat zijn de gevolgen voor luchtvracht?

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

Het was afgelopen vrijdag even schrikken. Bommen aan boord van UPS en FedEx vliegtuigen. Wie had hier nu rekening mee gehouden? De terreurdreiging kan wel eens leiden tot veel extra controles, administratieve last, hoge kosten en vooral veel vertraging in internationale luchtvracht.

Terwijl bedrijven juist luchtvacht inzetten, omdat hun waardevolle en verse producten snel, en vooral betrouwbaar naar de klanten te brengen.

Het lijkt al weer een eeuwigheid geleden… maar begin dit jaar geleden stonden de vliegtuigen in Europa aan de grond vanwege de IJslandse aswolk. Een logistieke nachtmerrie voor internationale bedrijven.

Kwetsbaar

Middenin de aswolkcrisis zat ik aan tafel met de supply chain manager van een producent van airconditioners. Geen geringe club, geen geringe manager… en geen geringe problemen.

De supply chain manager had stevig ingezet op werkkapitaalreductie. Dat moest van de CFO na de fatale crisis bij de Lehmann Bank. Met de inzet van, het door de economische crisis even heel erg goedkope, luchtvracht worden de componenten uit China nu ingevlogen om in Europa op order te worden geassembleerd.

Dat spaarde 6 tot 8 weken ketenvoorraad. De bonus was binnen. Niets stond het winnen van de Nederlandse Logistiek Prijs meer in de weg.

Paniek

De supply chain manager zat met zijn handen in zijn asgrijze haar. Het begin van het verkoopseizoen voor de deur en de luchtvrachtzendingen gestrand in China. Paniek! Wanneer gaan we weer vliegen? En krijgen mijn zendingen, waarvoor ik een appel-en-ei betaal, wel voorrang tegenover bloemen en geneesmiddelen.

Het even snel invoeren per zeevracht kost minimaal vier weken. Onacceptabel, omdat de voorraad airconditioners door het assembleren-op-order minimaal is. Dit is niet uit te leggen aan klanten, die juist nu gaan bestellen. Wat moet hij straks zijn baas vertellen?

Rente, ruimte en risico

Zo zal het in veel bedrijven zijn gegaan; de meest klassieke schoolboekjeslessen zijn afgeschreven. De kosten van voorraden zijn: Rente, Ruimte èn Risico. En Risico hebben we voor het gemak even vergeten. Ze doen het daarmee niet slechter dan de gemiddelde bankmanager vòòr de economische crisis.

Bij luchtvracht is de Risico-component groot. De luchtvaartsector kent als gouden regel ‘Safety First’ en we mogen regelmatig niet vliegen. Denk aan 09/11, de haarscheurtjes in de ophanging van Boeingmotoren, sneeuwval in Europa en nu dus weer de terreurdreiging.

Schaars

Dat we regelmatig niet op tijd kunnen vliegen is eerder regel dan uitzondering. Niet alleen vanwege stakingen, nieuwe veiligheidsregels, strengere douanecontroles, weeromstandigheden en de komende vulkaanuitbarstingen.

Maar, vooral vanwege de aantrekkende wereldeconomie. Luchtvracht wordt weer schaars, luchtvracht wordt weer veel duurder en de doorlooptijden worden langer en minder betrouwbaar. Had die supply chain manager daarmee allemaal rekening gehouden? Zo win je geen prijzen…

Risicomanagement

De les van de is dat we de kosten van Risico weer moeten gaan meerekenen bij beslissingen over het wereldwijde logistieke netwerk. Zijn die kosten te berekenen? Absoluut!

Er wordt juist heel veel gemeten in de luchtvaart sector. Maar, wie maakt er echt gebruik van al die cijfers?

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter