De Duitse moderetailer Zalando publiceerde dinsdag de jaarcijfers over 2015. De meeste analisten voorzien een koersherstel voor het aandeel.

Internetwinkel Zalando wist over 2015 zowel de omzet als de operationele winst te laten stijgen, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend. Daarbij heeft de eigen verwachtingen in 2015 overtroffen.

De omzet steeg in 2015 met bijna 34 procent, royaal boven de eigen prognose van 20 tot 25 procent. 

Het actieve klantenbestand groeide met 22 procent naar bijna 18 miljoen. Klanten bestelden ook meer kleding: het gemiddelde aantal bestellingen per klant bereikte met 3,1 een all-time high.

Opvallend is de stijging van het aantal mobiele internetshoppers: dit kwam in het vierde kwartaal uit op 59,9 procent. Vorig jaar lag dat nog onder de helft.

Prognose

Voor heel 2016 hanteert Zalando dezelfde prognose als vorig jaar. Het concern verwacht een omzetgroei aan de bovenkant van de bandbreedte van 20 tot 25 procent.

Voor de winstmarge op basis van de aangepaste operationele winst rekent Zalando op een ciijfer van 3 tot 4,5 procent.

Aandeel

Het aandeel Zalando daalde aanvankelijk dinsdagochtend, maar noteerde tegen twaalf uur 1,6 procent hoger op 29,28 euro.

In 2015 kende Zalando een topjaar op de beurs met een koerswinst van 40 procent, maar dit jaar is het aandeel bijna 20 procent gedaald.

Analisten

Analisten blijven overwegend positief over het snel groeiende internetbedrijf. Bij een groep van 19 analisten die Zalando volgen hanteren er veertien een koop-advies en vier een houden-advies. Slechts één analist heeft het aandeel op 'verkopen' staan.

Het gemiddelde koersdoel voor het aandeel ligt op 37,58 euro, ofwel zo'n 28 procent boven het huidige koersniveau.

Gelet op de combinatie van mode-expertise en innovatie technologie vindt analist Thomas Maul van DZ Bank Zalando's doelen voor de omzetgroei en de winstmarge conservatief, aldus persbureau DPA.