Hoe meer negativiteit het gezicht van een topman van een beursgenoteerd bedrijf uitstraalt, des te groter de kans dat het aandeel in waarde zal stijgen.

Dit concluderen onderzoekers van de universiteit van Central Missouri en het New Jersey Institute of Technology, bericht Forbes.

Het onderzoek is gebaseerd op een analyse van 700 televisie-interviews met meer dan tweehonderd CEO's van bedrijven, onder wie Citigroup en Fedex. Hun gezichten zijn ontleed met behulp van met software om gezichtsemoties te lezen.

Hoe bozer hoe gemotiveerder

Emoties als angst, boosheid en blijdschap bij de topman of -vrouw hebben geen duidelijke correlatie met zaken als de winstmarge, rendement op het eigen vermogen, koersbewegingen van het aandeel en de prestaties van het bedrijf waar de topman of topvrouw aan het roer staat.

Maar als het gezicht van een CEO weerzin uitdrukte tijdens een interview, dan leidde dat gemiddeld tot een 9,3 procent hogere winst in de kwartaal dat volgde.

Dit effect is verklaarbaar doordat negatieve emoties zoals afkeer en walging extra motivatie geven om fundamentele veranderingen door te voeren binnen een bedrijf, aldus de onderzoekers.

In een eerder onderzoek naar stemgebruik van topmannen kwam naar voren dat de mate van stress die in gesprekken doorklinkt meer voorspellende waarde heeft over de toekomstige prestaties van het bedrijf dan de woorden die werden gebruikt.