TomTom rapporteerde dinsdag sterke cijfers over het jaar 2015. Toch klonken er bij analisten kritische geluiden en daalde de aandelenkoers hard.

Navigatiespecialist TomTom zag in de laatste drie maanden van 2015 groei bij al zijn activiteiten, zo bleek dinsdag bij de publicatie van de jaarcijfers.

TomTom probeert al jaren een omslag te maken van de traditionele navigatiekastjes voor consumenten, naar nieuwe activiteiten zoals ingebouwde navigatiesoftware voor auto's en licenties voor kaartendata.

De klassieke navigatiekastjes lijden onder forse prijsdruk, maar in het vierde kwartaal van 2015 wist TomTom bij de consumententak toch een omzetgroei van 2 procent te boeken. Dit onderdeel is nog altijd goed voor ruim 60 procent van de totale omzet bij TomTom.

Koersdaling

De echte groei zit bij andere onderdelen. De divisie die software levert aan autofabrikanten boekte in het vierde kwartaal van 2015 een omzetgroei van 28 procent en bij de licenties voor kaartendata steeg de omzet met 24 procent.

De resultaten van TomTom overtroffen de gemiddelde verwachting van analisten, maar toch daalde het aandeel dinsdagochtend op de Amsterdamse beurs met ruim 8 procent.

Dat had mede te maken met kritische reacties van analisten op de vooruitzichten voor 2016. Tomtom gaf aan dat de omzet dit jaar kan stijgen naar ongeveer 1.050 miljoen euro, tegen een omet van 1.007 miljoen euro in 2015.

Daarnaast verwacht topman Harold Goddijn een voor bijzondere posten aangepaste winst per aandeel van ongeveer 0,23 euro in 2016. Vooral dat laatste is duidelijk lager dan de gemiddelde verwachting van analisten, die op 0,29 euro per aandeel lag.

Investeringen

In een reactie stelt SNS Securities dat de prognoses van TomTom voor 2016 wel erg voorzichtig zijn. De geprojecteerde omzetgroei van 50 miljoen euro is laag, gelet op de stabilisatie bij de consumententak, verwachte groei bij licenties en automotive.

Dat TomTom een winstprognose afgeeft die duidelijk onder de gemiddelde verwachting ligt, heeft volgens SNS Securities mede te maken met extra uitgaven en investeringen in de tak die navigatiesoftware levert aan autofabrikanten.

TomTom staat bekend als een hightechbedrijf dat continu moet innoveren om te overleven. Maar beleggers toonden zich dinsdag niet blij met het idee dat investeringen op de korte termijn ten koste kunnen gaan van de winst.