De omstreden Amerikaanse taxi-app Uber is een droombelegging voor vermogende beleggers die niet kijken op een miljoen meer of minder.

Taxi-app Uber zorgt wereldwijd voor opschudding. Gesloten taxi-markten worden door Uber open gebroken en dat gaat gepaard met het nodige rumoer.

Zakenbankiers en vermogende beleggers kijken vooral naar de snelle groei van de startup uit San Francisco. Uber is niet beursgenoteerd, maar op basis van private financieringsrondes wordt de taxi-app gewaardeerd op meer dan 60 miljard dollar.

Best opmerkelijk voor een bedrijf dat volgens uitgelekte cijfers in de eerste helft van 2015 een omzet draaide van 663 miljoen dollar en een verlies leed van 987 miljoen dollar.

Uber

Maar Uber is geen gewoon bedrijf: alles is gericht op hard groeien. Eerst in zoveel mogelijk landen expanderen en marktleider worden, winst komt later wel. De kosten voor uitbreiding en marketing zijn dan ook zeer hoog bij Uber.

Beleggers die op zoek zijn naar groeipareltjes worden alleen maar blij van het expansiemodel van Uber. Dat blijkt ook uit de activiteiten van grote Amerikaanse zakenbanken, zo signaleert The New York Times.

Zo is zakenbank Morgan Stanley bezig om een fonds op te zetten waarvan de bezittingen bestaan uit preferente aandelen Uber met een waarde van 475 miljoen dollar. Wie geld stopt in het beleggingsfonds, krijgt niet direct aandelen Uber, maar een claim op de waarde van de preferente aandelen.

Het fonds van Morgan Stanley, genaamd New Rider L.P., is niet voor kleine particuliere beleggers. Alleen klanten van de zakenbank met een vermogen van minstens 10 miljoen dollar mogen meedoen. De minimum inleg is 250 duizend dollar, vernam The New York Times (NYT).

Blind instappen

Het kan nog een tikkeltje exclusiever. Bank of America Merrill Lynch is bezig met een vergelijkbaar Uber-fonds, aldus de NYT. Maar daar mogen alleen klanten met een vermogen van minstens 100 miljoen dollar aan meedoen. De minimum inleg is 1 miljoen dollar.

Het opvallende aan deze Uber-beleggingsfondsen is dat investeerders het met minieme informatie moeten doen.

Volgens The New York Times krijgen participanten van het fonds van Morgan Stanley alleen informatie over de omzet van Uber en indicatoren die iets zeggen over de kosten. Maar dus geen gedetailleerde financiële informatie over de taxi-app.

Rijke investeerders stoppen dus min of meer blind geld in Uber. Waarom ze dat doen? Een kwestie van het betere gokwerk. 

Als Uber op enig moment besluit om een beursnotering aan te vragen, is de waarde van de taxi-app een veelvoud van de huidige dik 60 miljard dollar, zo hopen investeerders.