Air France-KLM kan profiteren van lagere brandstofkosten. Maar of dat tot een hogere winstgevendheid leidt, hangt af van de ontwikkeling van ticketprijzen.

Als de olieprijs rond de 30 dollar per vat blijft, kan Air France-KLM dit jaar zo'n 2 miljard dollar besparen op brandstofkosten, meldde de Franse krant La Tribune maandag op basis van bronnen binnen luchtvaartmaatschappij Air France-KLM.

Ticketprijzen

Het jaar zou zelfs een van de beste van het bedrijf kunnen worden sinds de oprichting in 2004. Maar lage ticketprijzen kunnen nog roet in het eten gooien.

Concurrent Ryanair sprak maandag bij de presentatie van de kwartaalcijfers de verwachting uit ticketprijzen het komende kwartaal met zo'n 6 procent te kunnen verlagen. Dat is nog lager dan de eerdere voorspelling van de prijsvechter, die rond de 4 procent lag.

Brandstofkosten

Brandstof is de grootste kostenpost van een luchtvaartmaatschappij, gemiddeld gaat ongeveer een derde van het totaal aan uitgaven eraan op. Gevolgd door personeelskosten, met ongeveer 20 procent.

Bij Ryanair vormen de brandstofkosten zelfs zo'n 40 procent van de totale kosten. Lagere brandstofprijzen zouden dus een groot effect kunnen hebben op de winstmarge van een luchtvaartmaatschappij.

Dat effect gaat echter niet gelijk op met de werkelijke daling van de brandstofprijs. De maatschappijen vangen schommelingen op door een gedeelte van de brandstofkosten te 'hedgen'.

Dit betekent dat maatschappijen hun brandstof ruim van tevoren hebben ingekocht tegen een vaste, afgesproken prijs. Dat is gunstig als prijzen stijgen, maar je profiteert ook minder snel als prijzen dalen.

Bij Ryanair zou volgens persbureau Bloomberg een kleiner deel afgedekt zijn dan bij bijvoorbeeld Lufthansa en Air France-KLM. Dat zou betekenen dat die laatste twee meer kunnen profiteren van de lage olieprijs op dit moment.

Hoe groot dat voordeel zal zijn, hangt af van de vraag hoe hard de grote luchtvaartmaatschappijen concurreren met de lagere ticketprijzen bij Ryanair.

Prijsoorlog

De Ierse prijsvechter zegt in ieder geval klaar te zijn voor een "prijzenoorlog". Daarbij zou het bedrijf volgens financieel directeur Neil Sorahan beter af zijn dan zijn concurrenten, omdat het buiten de brandstofprijzen relatief lage kosten maakt.

Voor het aandeel Air France-KLM is van groot belang of de lagere brandstofkosten ten goede komen aan de winstmarge van het bedrijf, of via druk op de ticketprijzen bij consumenten belanden.

Een blik op de beurskoers van Air France-KLM laat zien dat er sinds september 2015 wel een omgekeerde relatie lijkt te zijn met de olieprijs. Terwijl olieprijzen verder daalden, is de koers van het aandeel Air France-KLM sinds september per saldo meer dan 20 procent gestegen.