Facebook komt met kwartaalresultaten en die zijn steevast een stuk beter zijn dan analisten hadden voorspeld. Hoe flikt oprichter Mark Zuckerberg dat toch?

Facebook-baas Mark Zuckerberg heeft weinig om over te klagen. De kersverse vader, net terug van verlof, kon afgelopen week wederom goede kwartaalcijfers overleggen

De socialenetwerksite boekte een omzet van 5,8 miljard dollar in de laatste drie maanden van 2015, ruim de helft meer dan een jaar eerder. De nettowinst kwam voor het eerst uit boven een miljard, op 1,6 miljard dollar. 

Daarmee versloeg Facebook de verwachting van analisten, die vooraf in doorsnee uitgingen van 5,4 miljard dollar aan inkomsten. En dat is niet de eerste keer dat het bedrijf van Zuckerberg dat flikt.

Altijd beter

In de vijftien kwartalen dat Facebook sinds de beursgang resultaten moest rapporteren, wist het veertien keer meer omzet te boeken dan marktvorsers van tevoren voorspelden, blijkt uit een inventarisatie van Z24. In negen gevallen sloot de koers van het aandeel de volgende dag in de plus.

Hoe kan Facebook het structureel beter doen dan de voorspellingen? Een belangrijke reden is dat Zuckerberg een meester is in het temperen van de verwachtingen. 

Als Facebook vooruitzichten geeft, zijn die doorgaans aan de conservatieve kant. Als de financiële piefen bij Facebook beter op het netvlies hebben hoe het kwartaal zich ontvouwt, wordt de outlook pas bijgesteld. Zo kan Facebook telkens verrassen bij de presentatie van de resultaten.

Jong bedrijf

Dat is echter maar een deel van de verklaring. Je zou verwachten dat analisten, wier werk het is om bedrijven tot op de bodem te doorgronden, op een gegeven moment rekening houden met Facebook's conservatieve schattingen.

Toch zitten ze in doorsnee - financieel persbureau Bloomberg vraagt vooraf zo'n dertig tot veertig marktvorsers naar hun mening - te laag met hun omzetverwachting. Hoe kan dat?

Waarschijnlijk omdat het 12 jaar oude Facebook een relatief jong bedrijf is met een verdienmodel dat nog niet eerder voorbij is gekomen.

De potentie van de socialenetwerksite als advertentieplatform is enorm, met 1,6 miljard leden wereldwijd die maandelijks actief zijn. Maar hoe groot precies? Er is simpelweg geen ander bedrijf waaraan analisten Facebook kunnen spiegelen.