De etalage van de groentenboer is apart. Komkommers staan rechtop naast elkaar. Op de voorgrond ligt een bollenveld van broccoli, kerstomaatjes, gele paprika's en kleine wortelen. Sinds maandag ziet de etalage er zo uit. Vanochtend kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen en wilde ik het waarom weten van de etalage-actie. "Zie je het niet? Zie je het echt niet? De komkommers vormen een tuinhek en de andere groenten stellen een moestuin voor", antwoordde onze groenteman. Het echte waarom volgde snel. "Ik ben met een concept bezig om de jongere doelgroep in mijn zaak te krijgen." Jammer, dacht ik. Is onze groenteboer nu ook al geïnfecteerd door het conceptvirus. Ik walg een beetje van het conceptmatig denken. Onze groenteboer hoort gewoon groente en fruit aan te bieden en een gezellige, spontane babbel te maken. Hokjesgeest bij kleine ondernemers is een aanslag op het creatieve, no nonsense denken.





Yoshe Polak