Bedrijven hebben een interne startup nodig om de onderneming aan te passen aan het internettijdperk.

Dat zegt Willem Vermeend, schrijver van het boek Internet Topics en spreker bij de Week van de Ondernemer in Amsterdam. 

Onder andere Free Record Shop had met een eigen startup een grote slag kunnen slaan bij de aanpassing aan internet, zegt Vermeend, die ook vroeger commissaris was bij de winkelketen. 

"Neem één of twee mensen uit de internetgeneratie aan en combineer dat met een paar ervaren krachten. Ik noem het de 'Kannibaal BV'. Een 100 procent dochter die gaat concurreren met het eigen moederbedrijf."

Jonge mensen 

Volgens Vermeend had dat bij Free Record Shop geleid tot een platform zoals Spotify of een ander model met het downloaden van muziek. 

Hij vindt dat ondernemers elke dag vier uur moeten uittrekken om hun eigen verdienmodel te verbeteren met IT-ontwikkelingen. Hij denkt dan aan 3D-printen en cloud computing. 

Vermeend adviseert kleinere mkb-ondernemers om jonge mensen aan te trekken die meer zijn ondergedompeld in het internettijdperk. 

Winkelcentrum

"Neem bijvoorbeeld een winkelcentrum. Alle ondernemers in zo'n centrum moeten samenwerken om hun eigen wifi te maken. Hun eigen internet der dingen. Het moet zo zijn dat als ik een fiets koop, ik even later via mijn telefoon een aanbieding krijg voor kleding."

Hij verwacht niet dat alle retailwinkels gaan verdwijnen de komende jaren. "Mensen willen een beleving houden. Mensen willen communiceren. De uitdaging is om te zorgen dat mensen in de winkel blijven."

Vermeend noemt boekwinkel Paagman in Den Haag als een voorbeeld van een winkel die dat goed lukt. "Bij Paagman kun je koffie bestellen, elke week hebben ze een schrijver."

Over de kleinere ondernemers die het niet lukt om te digitaliseren, is Vermeend pessimistisch. "Het is sluiten of dit."

'Scherpte bij verdienmodellen Nederlandse ondernemers ontbreekt' | 'Kies het juiste moment voor financiering'

Lees alles over de Week van de Ondernemer