Nederlandse ondernemers hebben meer scherpte nodig bij het maken van bedrijfsmodellen en het continu aanpassen van die modellen.

Dat zegt Patrick van der Pijl, spreker bij de Week van de Ondernemer in Amsterdam en producent van het boek Waarde Propositie Ontwerp over het vereenvoudigen van bedrijfsmodellen. 

Van der Pijl vindt dat de ondernemersgeest bij Nederlandse entrepreneurs ontbreekt en dat dit te merken is in turbulente sectoren. "Er is eigenlijk een veel betere jeugdopleiding nodig om bedrijfsmodellen te maken."

In Nederland wordt te vaak gedacht dat een ondernemer er met een bedrijfsplan al is, maar Van der Pijl denkt dat er meer nodig is. "Vaak hebben Nederlandse bedrijven het bedrijfsmodel onvoldoende op hun netvlies."

Bouwstenen 

"Je moet echt denken als ontwerper en niet als manager. Denk na over hoe je waarde toevoegt en hoe je geld gaat verdienen", vertelt de spreker. 

Met de methode in het boek, opgedeeld in negen bouwstenen, moeten ondernemers hun bedrijfsmodel scherper krijgen. Ook is er simpelweg een kritische blik nodig op verdienmodellen. "Je moet echt kijken naar wat je product is, wie de klant is en hoe je die waarde creëert."

Omzetten 

"Ik spreek weleens ondernemers die denken een idee te hebben en dan verwachten dat anderen dat dan uitvoeren. Dit is onzin, alle ideeën hebben pas waarde als je het kan omzetten en geld gaat verdienen." 

Hij geeft als voorbeeld een Australisch bedrijf dat kinderzitjes verkocht. Na een kritische blik op wie hun klanten waren, bleken dat niet de ouders te zijn. Vaak waren het juist de grootouders die de kinderzitjes kochten. Ook bleek dat er behoefte was aan meer soorten kinderzitjes, zoals zitjes in verschillende kleuren.

"Na de introductie van een speciaal leren kinderzitje dat perfect past in de Jeep Grand Cherokee, steeg het marktaandeel fors."

'Interne startup nodig om bedrijf aan te passen aan internettijdperk' | 'Kies het juiste moment voor financiering'

Lees alles over de Week van de Ondernemer