Ondernemers die klaar zijn om internationaal te ondernemen, hebben een veel grotere kans van slagen als zij daarbij samenwerken met een partner in de doelmarkt.

Dat zegt adviseur internationaal ondernemen Daniëlle Sikma van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) tegen NUzakelijk tijdens de Week van de Ondernemer in Groningen.

Om haar adviserende rol te kunnen vervullen, werkt RvO samen met ambassades, consulaten en Kamers van Koophandel wereldwijd.

"Eerst moeten ondernemers in kaart brengen waar ze precies heen willen, hoe ze dat willen bereiken en of ze daar wel klaar voor zijn. Ze moeten kritisch naar zichzelf kijken", aldus Sikma.

Exportcoach

Als blijkt dat ondernemers nog niet klaar zijn voor de stap, kunnen ze een exportcoach in de arm nemen, die kan helpen hen klaar te stomen voor de sprong over de grens. “Dan moet je bijvoorbeeld denken aan het verbeteren van de interne bedrijfsvoering, het vergroten van de capaciteit en het beter in beeld brengen van de beoogde markt”, zegt Sikma.

"Vervolgens ga je bekijken wat voor soort partner je zoekt binnen je doelmarkt. Moet dat een importeur zijn, een agent, een verkoopkantoor of wil je zelf ter plaatse een vestiging openen?"

Zakenpartner

"Ook moeten ondernemers bedenken of ze een of meerdere zakenpartners zoeken. Een land als China bijvoorbeeld, maar ook Duitsland, is niet door een partner te behappen", aldus Sikma.

Daadwerkelijk een partner vinden, kan heel goed via evenementen, netwerken en collega-ondernemers. Ook handelsmissies zijn geschikt. Daarnaast kan het Enterprise Europe Network helpen een goede match te maken.

"De RvO zelf kan een profiel van de beoogde zakenpartner voorleggen aan ambassades en consulaten ter plaatse. Zij gaan dan op zoek naar contactpersonen. Daarna moet de ondernemer het zelf regelen", vertelt Sikma.