Om een solidair team binnen een bedrijf te bouwen, is een sexy doel nodig, een ethische code en vertrouwen in elkaar.

Dat zegt topcoach en ondernemer Koen Gonnissen tijdens de Week van de Ondernemer. "Je moet een gemeenschappelijk doel hebben, dat niet alleen maar over cijfers gaat. Ga op zoek naar inspiratie."

Gonnissen begeleidde onder meer de Belgische toptennisser Kim Clijsters bij haar comeback en schreef het boek 'De Bedrijfsatleet'.

Om van een solidair team ook een presterend team te maken is het van belang alle talenten te benutten, een duidelijke rolverdeling te hebben en de kracht van het vragen te erkennen. "Deze in totaal zes punten gelden voor elk dreamteam in de wereld", stelt Gonnissen. "Als er een ontbreekt heb je geen team maar een groep."

"Waar wil je met je bedrijf staan over drie jaar? Als je kan zien wat je wilt, ga je het ook bereiken. Als je het niet ziet, gaat het ook niet lukken. Dat is de kracht van visualisatie."

Verandering

Leiders lopen aan tegen homeostase; de neiging om alles bij hetzelfde te laten. Een voorstel om een abrupte verandering door te voeren binnen het bedrijf, stuit vanwege deze natuurlijke neiging doorgaans op weerstand. "Alleen de absolute toppers zijn in staat deze toestand bij zichzelf of bij anderen in de organisatie te doorbreken", aldus Gonnissen.

Volgens Gonnissen gaat er bij veel mensen en organisaties onnodig energie verloren. "Optimaliseer de mentale, emotionele en fysieke energie en let erop dat er niet te veel weglekt."

"Moderne mensen zijn erg goed in energie geven, maar erg slecht in herstel." Om te herstellen is slaap nodig, goede voeding, fysieke activiteit, humor, ontspanning, tijd voor jezelf en sociale contacten.

De topcoach raadt ondernemers aan rekening te houden met het natuurlijke ritme van mensen door hormonen en temperatuurwisselingen.

"Tussen 13.30 en 14.30 uur zijn mensen het minst productief door een lagere temperatuur en hormonale wisselingen, dus plan geen zittende vergaderingen rond die tijd met 100 slides. Tussen 15.00 en 17.00 uur zijn mensen juist heel creatief, dus dat is een geschikt moment voor brainstormsessies."

Zes tips voor meer klantgerichtheid | Vier tips voor een goede pitch