Fries bedrijf pikt graantje mee van cupcakehype

Ondernemers moeten altijd anticiperen op de veranderende markt.

Voor het Friese bedrijf Steensma, dat bakkerij-ingrediënten levert, betekent dat onder meer dat het bedrijf handig gebruik heeft gemaakt van de huidige cupcaketrend.

"Vanwege bezuinigingen bakken mensen meer thuis. Toen wij dat beseften, zijn we daar snel ingestapt. We doen nu heel veel met gekleurde rolfondant", zegt directeur Rimmert de Jong tijdens de Week van de Ondernemer in Groningen.

Onder het label Backer & Co levert het bedrijf sinds oktober 2013 in de 'thuisbaklijn' naast rolfondant ook onder meer marsepein, cakemixen, decoratiesuiker en muffin- en cupcakemixen. De producten zijn te verkrijgen bij banketbakkerijen. "Inmiddels hebben we hierover ook contact met Lidl", vertelt De Jong.

Groeikracht

Steensma werd in 2013 werd gekroond tot Friese onderneming van het jaar. Het 175 jaar oude bedrijf werd gekozen vanwege zijn innovatie en groeikracht in veranderde marktomstandigheden. "Wij zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om te kunnen groeien", zegt De Jong. "Het is een goede manier om je winst te vergroten."

Soms is echter een pas op de plaats nodig. "Tien jaar geleden hebben wij drie bedrijven gecombineerd. Toen vonden we het eerst tijd om te consolideren, het huis op orde te krijgen. Na een paar jaar ben je dan weer klaar voor de volgende stap.'

Inmiddels is Steensma actief in 52 landen. "Dat doen we met traditionele Nederlandse producten. We gaan nu bijvoorbeeld oliebollenmix verkopen in Korea." Het bedrijf haalt 55 tot 60 procent van zijn omzet uit de export.

Een tip heeft De Jong ook nog voor de Noord-Nederlandse ondernemers. "In het Noorden hebben wij een makke: we zijn altijd te bescheiden. Schreeuw je successen  van de daken, ook al is het tegen je natuur."

Lees meer over:
Tip de redactie