Ondernemer Frank Krake doorstond met zijn bedrijf in tuinmeubelen maar liefst drie rampen.

"De kans dat je als ondernemer met zoveel rampen te maken krijgt is vrijwel nihil", vertelt Krake aan NUzakelijk tijdens de Week van de Ondernemer. Krake schreef het boek 'De Rampondernemer'.

Na de vuurwerkramp in Enschede was tuinmeubelenbedrijf Unimeta, waarvan Krake sinds kort directeur was,  op bierbrouwer Grolsch na de onderneming met de meeste schade. "De ramp vond plaats pal naast ons magazijn. We hadden 6 miljoen euro schade."

Niet veel later bevond Krake zich tijdens 9/11 in een vliegtuig, dat ervan verdacht werd een kaper aan boord te hebben. "Dat bleek gelukkig niet zo te zijn, maar we moesten wel een noodlanding maken."

Krake was op weg naar een beurs in de Verenigde Staten. "Onze omzet in de Verenigde Staten werd na 9/11 weggevaagd. We waren op weg naar vier miljoen euro omzet in dat land en vielen terug naar nog geen ton."

"De mentaliteit veranderde in een klap. De Amerikanen stonden niet meer open voor dingen van buiten, het nieuwe motto was Buy America", aldus Krake.

SARS

Unimeta hield het hoofd boven water om een jaar later getroffen te worden door de uitbraak van het virus SARS.  Het bedrijf was net bezig een deel van de productie naar China te verhuizen, maar moest daar weer voor een aantal maanden vertrekken.

"We beleefden klap op klap. Naast de verschillende rampen speelden ook persoonlijke drama’s ons parten, waaronder het verlies van onze exportmanager in Engeland", vertelt Krake.

Terwijl Unimeta ramp na ramp doorstond, ging in China onverwacht en onaangekondigd een leverancier op de fles. De leveringen aan klanten liepen vertraging op en de onderneming ging toch nog failliet.

Alle ellende weerhield Krake er niet van vervolgens een nieuw bedrijf op te starten, weer in de tuinmeubelenbranche. "Ik zag kansen in een kop-staartbedrijf, ik had het netwerk en de kennis. Ik dacht: nu doorpakken."

Te veel

Het nieuwe bedrijf, met de naam Bukatchi, groeide als een dolle. Krake stak 80 tot 100 uur per week in zijn onderneming en na een jaar of zes was de koek op. "Ik leidde dat bedrijf als een bok op de haverkast, wilde alles zelf regelen. Uiteindelijk werd het te veel."

Een participatiemaatschappij nam Bukatchi over. Krake besloot zijn vrije tijd te benutten om een ‘avonturenboek’ te schrijven over zijn belevenissen.

"Ik raad ondernemers aan altijd een plan B paraat te hebben. Als het linksom niet gaat, lukt het rechtsom wel", adviseert Krake.

"Als er iets negatiefs gebeurt, bepaal dan voor jezelf wat het allerergste scenario is. Dan valt het altijd mee. Wees creatief."

NUzakelijk doet als mediapartner uitgebreid verslag van de Week van de Ondernemer