Op de derde en laatste dag van de Week van de Ondernemer wordt het Nederlandse mkb nog maar eens aangespoord om over de grens te groeien. Een belangrijke voorwaarde voor groei is het verkrijgen van financiering. Spreker Michiel Muller geeft tips.

Als serie-ondernemer, bekend van de Tango-tankstations, ANWB Wegenwacht tegenhanger Route en online en modeveiling Vault79, kent Muller de perikelen die een groeiend bedrijf kan ervaren omtrent financiering.

Inmiddels is hij ook actief als investeerder.  Zo stak hij samen met Skype-oprichter Niklas Zennström een half miljoen dollar in de Nederlandse startup Fashiolista.com.

Donderdag geeft hij dan ook 'eerste hulp bij financiering’ en leert hij de ondernemers hoe een investeerder naar een businessplan kijkt. "Als je voor een financieringsronde gaat, ga er dan helemaal voor", zegt Muller.

Doe je huiswerk

En dat betekent volgens hem een aantal dingen. Ten eerste sommeert Muller de geldzoeker om goed huiswerk te maken. "Onderzoek welke mogelijkheden er zijn voor financiering. Banken, crowdfunding of zijn er 'family fools and friends' die je kunnen helpen? Wees creatief."

Zo haalde slaapwebsite Airbnb in 2008 geld op met een ludieke actie tijdens de presidentscampagne van Obama. Ze imponeerde vriend en vijand door blauwe dozen met 'Obama O’s ontbijtgranen en rode dozen met 'Cap’n Mcain’s' - de tegenstander, te verkopen.

Weet wat je nodig hebt

Onderzoek niet alleen welke mogelijkheden er zijn voor financiering, zorg ook dat je precies weet welke vorm van financiering bij jouw bedrijf past. "Ben je bijvoorbeeld bereid om aandelen weg te geven of niet, heb je vermogende contacten of ga je liever naar een bank", zegt Muller.

Geven en nemen

"Welke vorm je ook kiest, het is altijd geven en nemen”, zegt Muller. Dat betekent volgens hem dat je bereid moet zijn om je bedrijf tot op zekere hoogte te delen. Gegevens, bestuursstukken, belangen en ga zo door.

Blijf werken aan je businessmodel

Wanneer je financiering wilt binnenhalen, maar ook als je dat al hebt, is het volgens Muller van belang om aan je businessmodel te blijven sleutelen. "Je plannen moeten waterdicht en toekomstbestendig zijn en blijven", zegt hij. “Zo kun je ook toekomstige financieringsrondes garanderen."

NUzakelijk doet als mediapartner uitgebreid verslag van de Week van de Ondernemer