Zelfstandige ondernemers zonder personeel krijgen een eigen servicedesk waar ze informatie en ondersteuning kunnen vinden.

Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO) en de MKB Servicedesk lanceren woensdag tijdens de Week van de Ondernemer de ZZP Servicedesk.

Volgens beide organisaties hebben zelfstandigen behoefte aan snel vindbare en toegankelijke informatie over zaken waar ze tegen aanlopen.

"De versnippering rondom zzp-initiatieven maakt het voor menig zzp'er een onbegonnen taak om eenvoudig en helder antwoord te krijgen op die vragen", schrijft de nieuwe servicedesk.

Volgens PZO-voorzitter Esther Raats-Coster is het initiatief "hard nodig". "Zzp'ers hoeven vanaf vandaag niet meer te zoeken. Op één centrale plek wordt transparant inzicht gegeven in essentiële zzp-aangelegenheden, zoals verzekeringszaken en juridische vraagstukken", zegt Raats Coster.

Noodzaak

Voor de oprichter van MKB Servicedesk Willem Overbosch gaat een "lang gekoesterde wens" in vervulling. "Het mooiste van zzp'er zijn is de vrijheid die het biedt. Maar met de vrijheid komt ook de noodzaak van persoonlijke en professionele ontwikkeling."

Hij hoopt dat zelfstandige ondernemers door het platform kunnen blijven doen waar ze goed in zijn; zich kunnen ontwikkelen en opdrachten kunnen binnenhalen.

De initiatiefnemers hebben de afgelopen maanden met talloze zzp'ers gesproken om te achterhalen welke specifieke wensen ze hebben. In Nederland zijn ruim 800.000 zelfstandige ondernemers zonder personeel actief.

NUzakelijk doet als mediapartner uitgebreid verslag van de Week van de Ondernemer