De E van economie is ook de E van export.

Dat zegt trendwatcher Adjiedj Bakas tijdens de Week van de Ondernemer. "Er is bovendien zoveel know how in het buitenland."

Volgens Bakas zijn er momenteel twee belangrijke trends gaande op ondernemersvlak. "De eerste is het mkb als exportmachine. Dat gebeurt zowel vanuit stad als platteland."

Kansen liggen daarbij vooral op het gebied van voedsel en landbouw. "Nederland heeft een aandeel van 6 procent in de wereldwijde food- en agromarkt. Dat kan de komende tien jaar verdubbeld worden. Ondernemers kunnen inspelen op de groei van de wereldbevolking."

Platteland

Volgens de trendwatcher verlaten veel jongeren de stad om op het platteland een bedrijfje te beginnen. "Zij trekken bijvoorbeeld in een verlaten boerderij en lanceren daar een startup."

De tweede trend die Bakas signaleert is dat inspiratie en kennis uit het buitenland hier gebruikt worden. "Zo heeft een ondernemer in Japan een machine ontwikkeld die plastic om kan zetten in olie. Als ik ondernemer was zou ik snel vriendjes worden met hem."

"Het wereldwijde en het lokale worden steeds meer met elkaar gecombineerd. Ondernemers vechten zich uit de crisis door de wijde wereld in te trekken", aldus Bakas.

Eerste dag Week van de Ondernemer in quotes

NUzakelijk doet als mediapartner uitgebreid verslag van de Week van de Ondernemer