We bevinden ons in een tijd van exponentiële versnelling en dat maakt het voor bedrijven ongelooflijk moeilijk om langetermijnplannen te maken.

Dat zegt KPMG-partner Richard Wagenmakers tijdens de Week van de Ondernemer.

"Momenteel wordt iedere ontwikkeling in de volgende fase in één klap verdubbeld. Dat komt doordat deze door technologie gedreven wordt."

"Straks moeten we ons de vraag stellen: wat is technologie, wat is mens?”, filosofeert Wagenmakers. "We staan op het punt de rechtspraak te digitaliseren, het concept van betalen verandert compleet en de komende jaren dreigen er steeds meer banen in een computer te verdwijnen."

Tekenend voor de snelheid van de revolutie waarin we ons bevinden, is de jongste generatie. "Hoor je een kind ooit wel eens het woord 'digitaal' gebruiken?", vraagt Wagenmakers retorisch. "Zij zijn geboren met de huidige technologie."

Big data

Deze revolutie wordt gevoed door de combinatie van de snelle rekenkracht van computers en de enorme hoeveelheid beschikbare gegevens, de zogenoemde big data.  "We zien momenteel bestaande producten dematerialiseren."

Alles heeft invloed op leven, werk en bedrijven, stelt Wagenmakers. Een aantal bedrijven, zoals Kodak, Oad en Nokia heeft de boot gemist. Daarnaast zijn er ondernemingen als Getty Images en Philips, die het licht op tijd gezien hebben. "Zij hebben hun businessmodellen aangepast onder invloed van technologie. Daarnaast zijn er nog ondernemingen die juist nu nieuw opkomen, zoals het Broodfonds, Tinker en Blendle."

"Ik stel bedrijven die bij mij komen voor advies altijd vier vragen: Wat gebeurt er, hoe raakt het jouw businessmodel, voor wie doe je het en hoe doe je het? Sta stil bij je klanten, resources en samenwerkingen."

NUzakelijk doet als mediapartner uitgebreid verslag van de Week van de Ondernemer.