Consumentenbond klaagt over uitleg Aegon bij oversluiten hypotheek

Aegon legt volgens de Consumentenbond de regels voor het berekenen van boeterente bij het oversluiten van hypotheken uit in het nadeel van de klant.

De organisatie heeft Aegon verzocht om zijn beleid aan te passen. Ook heeft de Consumentenbond aan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gevraagd om naar de handelswijze van het financiële concern te kijken. Volgens Aegon is het beleid inmiddels aangepast.

De toezichthouder kwam vorig jaar met richtlijnen over hoeveel boeterente hypotheekverstrekkers mogen rekenen. Consumenten die na 14 juli 2016 te veel boeterente betaalden, moesten bovendien worden gecompenseerd.

Afwijken

De meeste banken volgen die regels redelijk, stelt de Consumentenbond. Alleen Aegon zou op meerdere punten afwijken, ten koste van de klant.

''Zo compenseert Aegon alleen klanten die hun hypotheek oversloten naar een andere geldverstrekker'', zegt Consumentenbond-directeur Bart Combée.

''Consumenten die binnen het concern overstapten, krijgen geen cent. Aegon maakt hier gebruik van een maas in de wet.''

Gecompenseerd

Aegon zegt dat de betreffende klanten wel degelijk allemaal worden gecompenseerd voor het verschil tussen het bedrag dat onder de oude wetgeving paste en het bedrag onder nieuwe wetgeving.

Volgens het concern zou de Consumentenbond zich baseren op verouderde informatie. Toen Aegon eerder dit jaar verschillende vragen van de bond beantwoordde, zou er nog geen besluit genomen zijn over enkele punten.

Inmiddels is dat wel gebeurd, waardoor bijvoorbeeld ook de interne oversluiters worden vergoed.

Lees meer over:
Tip de redactie