VEH en Consumentenbond starten proces tegen Delta Lloyd om boeterente

Vereniging Eigen Huis (VEH) en de Consumentenbond beginnen een proces tegen geldverstrekker Delta Lloyd. Volgens de belangenverenigingen betaalden klanten een te hoge boeterente.

Dat geldt voor klanten die voor 14 juli 2016 hun hypotheek oversloten naar een hypotheek met lagere rente, melden VEH en de Consumentenbond dinsdag.

Die klanten betaalden een boeterente voor het vervroegd oversluiten van hun hypotheek. De consumentenorganisaties eisen dat Delta Lloyd een herberekening van die boeterente maakt op basis van de leidraad die de AFM in 2017 heeft vastgesteld.

Klanten die hun hypotheek na 14 juli 2016 hebben overgesloten werden na herberekening volgens deze richtlijn gecompenseerd, als bleek dat de betaald boeterente te hoog was. 

Eerder deed VEH al "een moreel appel" op financiële instellingen om de boeterente met terugwerkende kracht opnieuw te berekenen, maar vond geen gehoor. De consumentenorganisaties willen nu een "principiële uitspraak". Als de rechter de rechter hen in het gelijk stelt, zullen wellicht ook klanten van andere banken hun geld terugvragen.

Kansen

Of de zaak kans van slagen heeft is moeilijk te zeggen. Eerder oordeelde de geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) al eens dat de nieuwe boeteregels voor het oversluiten van hypotheken niet met terugwerkende kracht hoeven te worden toegepast.

NN Group, het bedrijf achter Delta Lloyd, laat weten dat alle boeteberekeningen vanaf 14 juli 2016 opnieuw zijn nagelopen. Daarmee heeft het financiële concern naar eigen zeggen aan de richtlijnen van de AFM voldaan.

Van de VEH en de Consumentenbond heeft het beursgenoteerde bedrijf nog niets ontvangen. Mocht dit nog gebeuren, dan zal NN de dagvaarding bestuderen, aldus een woordvoerder.

Tip de redactie